اوقات فراغت، جمع شدن کارها و ادغام آنها در یک فرجه زمانی کوتاه هست، صنعتی مهم که باعث توجه خاص رسانه ها و خانواده ها شده و پر کردن وقت خالی ناشی از ماشینی شدن زندگی را به دنبال دارد.
اما اوقات فراغت تابستانی که همه ساله دانش آموزان را به دور خود جمع می کند نیاز به پیش زمینه هایی دارد تا بتواند خروجی با کیفیت تری داشته باشد.
همه ساله عده ای دانش آموز را به دور هم جمع می کنیم و آنها را یا به اردو اعزام می کنیم و یا در کلاس های فرهنگی و هنری و ورزشی شرکت می دهیم بدون آنکه به افزایش کیفیت کلاس ها با هدف بازدهی بیشتر و بهتر فکر کنیم.
بی توجهی به بازدهی کلاسهای تابستانی و نادیده گرفتن بررسی میزان یادگیری و پرورش استعدادها، موازی کاری دستگاههای متولی، محروم ماندن بخشی از جمعیت دانش آموزی از برنامه های اوقات فراغت تابستان، کمبود فضاهای مناسب تر و استانداردتر برای برپایی اردوها و کلاس ها و تکراری بودن برنامه ها از جمله مشکلات و معضلات این بخش است.
بررسی محتوایی اینکه آیا این کلاسها در پایان شهریور ماه توانسته به معلومات و توانایی های دانش آموزان اضافه کند نیز از دیگر نیازهای کلاسهای تابستانی است.
هر یک از نهادها و سازمان ها اعم از آموزش و پرورش، شهرداری، اداره ورزش و جوانان، ارشاد، سازمان تبلیغات و .... سالهاست مدعی برنامه ریزی ایام فراغت هستند و هر یک هم ساز خود را می زنند.
در اوقات فراغت نباید فرصت های طلایی رشد را از دست بدهیم، بویژه در گروه سنی کودک و نوجوان که با آسیب های جدی شخصیتی و حتی بزهکاری های اجتماعی مواجه هستند.
باید کیفیت و کمیت برنامه اوقات فراغت با مشورت خود جوانان و نوجوانان صورت گیرد و در راستای علاقه و گرایش خود آنان باشد.
نظرسنجی از خود دانش آموزان و تنوع در نوع و اجرای برنامه های اوقات فراغت، موجب افزایش جاذبه و علاقه آنان می شود، حلقه مفقوده ای که جای آن در این برنامه ها خالیست.
برنامه های اوقات فراغت نباید صرفا برای پر کردن وقت دانش آموز باشد بلکه باید موجب تقویت و رشد ذهنی آنان شده و درک جامع تری از زندگی به دست آنها دهد.
لازم است در این برنامه ها به فاکتورهایی چون شناخت آسیب ها و تهدیدها و رفع آنها، برنامه ریزی دقیق با اهداف تعیین شده، خلاقیت گرایی و نوگرایی برای کشف استعدادهای برتر و شکوفایی آن، آرمان گرایی و مطلوب گرایی با هدف رفع نارسایی ها توجه بیشتری شود.
یکی دیگر از مشکلات این بخش، بی بهره ماندن دانش آموزان بی بضاعت برای شرکت در این کلاسهاست از این رو انتظار می رود که متولیان امر بتوانند برنامه ریزی خوبی برای دانش آموزان بی بضاعت داشته باشند.
این دسته از دانش آموزان یا پول کلاسهای تابستانی را ندارند یا برای کمک به امرار معاش خانواده، تابستانها را کار می کنند تا کمک خرج خانواده و خود باشند و از این رو فرصت حضور در برنامه های تابستانی را پیدا نمی کنند.
هر چند دستگاههای زیادی در این بخش فعال هستند اما باید پذیرفت که متولی اصلی، آموزش و پرورش است.
آموزش و پرورش استان یزد باید با همکاری ادارات و نواحی زیر مجموعه خود، تابستانی پر ثمر، پر بهره و جذاب را برای دانش آموزان خود رقم بزنند.
تابستان در پیش است و امتحانات نهایی هم رو به اتمام، ضروریست که با یک برنامه ریزی دقیق، ضمن جذب اغلب دانش آموزان، نسبت به پر بار کردن کلاسهای تابستانی هم اقدام نمود.
6197 'محمدحسین فلاح'
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.