محمد رضا صادقیان روز چهارشنبه به مناسبت هفته بدون دخانیات (پنجم تا 11 خرداد ماه) به ایرنا افزود: یزد از لحاظ سابقه مصرف مواد دخانی در افراد بالای 18 سال کشور در رتبه 11قرار دارد که این مهم از لحاظ سلامت نگرانی هایی را در میان مسئولان ایجاد کرده است.
شعار هفته بدون دخانیات « قلیان سمی برای خانواده ها» انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه زنانی که بیشترین سابقه مصرف دخانیات را دارند، در گروه سنی 18 تا 24 سال قرار دارند، اظهار کرد: نیمی از مردان یزدی گروه سنی 35 تا 44 سال و 10 درصد زنان هم در این گروه سابقه مصرف مواد دخانی دارند.
وی با اشاره به اینکه روزانه حدود 25 درصد مردان و 1.5 درصد زنان یزدی سیگار مصرف می کنند، تاکید کرد: همچنین مصرف مواد دخانی در جمعیت شهری بیشتر از روستایی است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
وی ادامه داد: در آخرین بررسی ها انجام شده در شهرستان یزد ، 20 درصد مردان و 5.3 درصد زنان به صورت دائم یا برخی اوقات قلیان مصرف می کنند .
حدود 60درصد جمعیت استان یزد در مرکز استان زندگی می کنند.
صادقیان با بیان اینکه گرایش زنان یزدی به مصرف قلیان رو به افزایش است ،افزود: این مساله جای نگرانی است و در این زمینه باید تدابیری اندیشیده شود.
14.5درصد جمعیت ایران مواد دخانی مصرف می کنندو 10 درصد نیز به صورت روزانه سیگار استعمال می کنند.
جمعیت ایران حدود 80میلیون نفر است.
آمار منتشره وزارت بهداشت حاکی است که 15 و 44 دهم درصد جمعیت روستایی و 13 و 62 دهم جمعیت شهری ایران سیگاری هستند.
هر سال 65 میلیارد نخ سیگارت در کشور مصرف می شود که 30 هزار میلیارد ریال به اقتصاد خانوارها خسارت وارد می کند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.