سید علی‌ اصغر مصطفوی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از طرحهای آبیاری نوین شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تبعات خشکسالی و مزایای بهره وری آب مجازی در بخش کشاورزی افزود: از سال 1370 تاکنون 23 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است .
وی با اشاره به اینکه زمینه اجرای سیستم آبیاری نوین در 70 هزار هکتار اراضی استان وجود دارد، اظهار کرد: در صورت تأمین اعتبار پیش‌ بینی می‌شود، 30 هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین تجهیز شود.
مدیر آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: برای اجرای سیستم یادشده شهرستان‌های خاتم ، تفت و ابرکوه بیشترین سهمیه را امسال به خود اختصاص داده‌اند.
مصطفوی ، استقبال کشاورزان از اجرای سیستم آبیاری نوین را در حد متوسط ارزیابی کرد و یادآور شد: نبود ثبات قیمت لوازم آبیاری نوین ، پیچیدگی فرایند اجرای طرح، نوسان سالانه اعتبار، پایین بودن توان مالی کشاورزان برای پرداخت خود یاری و خرده مالکی کشاورزان از جمله چالش ‌هایی است که در این حوزه دیده می‌ شود.
وی اظهار کرد: در سال 1396، 2 هزار و 200 هکتار از اراضی زارعی و باغی استان یزد به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد .
این مسئول با بیان اینکه سالانه 85 درصد منابع آبی یزد در بخش کشاوری مصرف می شود، افزود: تامین آب مورد نیاز این بخش سالانه 950 میلیون مترمکعب است.
مصطفوی با بیان اینکه این استان ، 18سال با تبعات خشکسالی و معضل کم آبی روبروست، یادآور شد: با اجرای سامانه آبیاری نوین حدود چهار هزار متر مکعب آب در هر هکتار صرفه جویی می شود.
این کارشناس ارشد بخش کشاورزی با توجه به تداوم خشکسالی در سال های اخیر در استان افزود: دولت برای تجهیز هر هکتار زمین های کشاورزی به آبیاری قطره ای 100میلیون ریال و سامانه کم فشار( لوله گذاری در مزارع ) 45 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.
وی با اشاره به کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی و تداوم خشکسالی تصریح کرد: اجرا و توسعه طرح های آبیاری نوین در استان ضروری است و کشاورزان باید برای اجرای آن عزم جدی داشته باشند .
این مسئول اضافه کرد : مبارزه با علف های هرز ، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و امکان همزمانی آن با سایر عملیاتی زراعی و باغی از جمله تغذیه و کود دهی در برداشت محصول از مهمترین مزایای آبیاری نوین است .
اراضی قابل کشت استان 158هزار هکتار است که به دلیل کمبود آب در حال حاضر در سطح 118هزار هکتار آن کشت می شود.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.