به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد ، محمدحسین باقری در نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت در سالجاری اظهار داشت: طبق مصوبات جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با هرگونه بهره برداری غیرمجاز در شهرستان قاطعانه برخورد شده و مدیریت مصرف آب در همه بخش های استان ضروری است.
باقری با اشاره به تعداد 900 منبع آبی در این شهرستان گفت: 471 چاه عمیق و نیمه عمیق در چهار دشت زیرپوشش شهرستان یعنی دشت های تفت - نصرآباد ، نیر- دهشیر و کفه طاقستان به همراه 429 رشته قنات موجود در حال استحصال منابع آب زیرزمینی هستند.
رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد اقدامات صورت گرفته در سه ماه گذشته درباره حفاظت از منابع آب زیرزمینی تفت را تعیین تکلیف 43 حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی و صنعتی با صرفه جویی 34 لیتر در ثانیه ، تقویت گروه گشت و بازرسی حوزه مرکزی استان، شارژ و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند نصب شده بر روی منابع آبی و اجرای طرح تحویل حجمی آب در دشتهای طاقستان و نیر-دهشیر و تعیین بخش عمده ای از انشعابات آب شرب مصرفی در فضای سبز با همکاری شهرداری تفت و آبفا اعلام کرد.
باقری با اشاره به طرح صد درصدی مدیریت مصرف آب استان گفت: بنابر موافقت کارگروه سازگاری با کم آبی استان، با کاهش 50 درصدی مصرف در بخش کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه ریزی در این بخش، 30 درصد کاهش مصرف در بخش صنعت و معدن با بازچرخانی آب و 20 درصد کاهش مصرف در بخش شرب و بهداشت با ترویج استفاده از لوازم کاهنده و اقداماتی از قبیل نصب سایه بان کولر می توان به صد در صد مدیریت مصرف دست یافت.
در ادامه محمد محامدی فرماندار تفت با تأکید بر لزوم تشکیل جلسات کارگروه رواناب بطور منظم و مستمر تصریح کرد: بارش ها در اردیبهشت ماه موجب روان آب در منطقه شده است که با تشکیل کارگروه روان آب دیگر مشکلات و اعتراضات قبل را نداریم ولی هنوز مشکلات بالا دست و پائین دست منطقه بطور کامل حل نشده است و باید بدنبال یک راه حل اساسی باشیم.
سپس مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اهمیت حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و سطحی گفت: روان آب ها باید در مسیرخود جریان پیدا کرده قنات ها را تغذیه نموده و در دشت رها شود تا سفره های آب زیرزمینی را تغذیه کند.
سیدعلی سادات اخوی درباره جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از انشعابات آب خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح قصد خشک کردن فضای سبز رانداریم و باید با حفظ فضای سبز موجود، مصرف آب در این بخش را مدیریت و ساماندهی کنیم.
بر اساس آخرین آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور از اول مهرماه سال 96 تا پنجم خردادماه 97 میزان بارندگی در یزد 62.7 میلیمتر گزارش شده است و از نظر میزان بارندگی چهارمین استان کم بارش ایران بوده است.
این استان بعد از سیستان و بلوچستان با 28.6 میلیمتر ، کرمان با 45 میلیمتر و هرمزگان با 57.6 میلیمتر کمترین میزان بارندگی را در این مدت داشته است.
هم اکنون یزد که چهارمین استان کم بارش کشور است در مقایسه با سایر استانهای مرکزی ایران وضعیت خوبی از لحاظ سطح آب سفره های زیرزمینی که سالانه حدود 50 سانتیمتر اعلام شد، ندارد.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.