قطعا نفس حضور ما در جام جهانی بسیار ارزشمند است و شاید هدف اولیه خیلی از تیم های حاضر هم حضور در معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان باشد.
حالا که تیم ما به جام جهانی رفته همه نگاهها و امیدها به راه یابی تیم به دور دوم رقابتهاست، آرزویی که تاکنون در هیچ دوره از این رقابتها محقق نشده است.
تیم ملی فوتبال ایران، سالهاست که در آسیا آقایی می کند و هیچ هماوردی در این قاره کهن ندارد و در رده بندی تیم های برتر جهان هم در رده نخست آسیا ایستاده است.
شکی نیست که این شایستگی و این اقتدار به سادگی به دست نیامده و نتیجه تلاش خستگی ناپذیر تک تک اعضای تیم ملی فوتبال، حمایت فدراسیون و از همه مهمتر درایت، تجربه و کاردانی سرمربی پرتغالی تیم 'کارلوس کی روش' است.
همگان اذعان دارند که کی روش، نقش اساسی و اصلی را در بازگشت تیم ملی فوتبال به قله آسیا و پر آوازه شدن نام آن در جهان فوتبال، داشته است.
این مربی کار بلد، علاوه بر امتیازات فنی بسیار بالایی که دارد در زمان های مقتضی همچون دیدار سالهای اخیر تیم ملی با کره جنوبی، همچون یک ایرانی متعصب در مقابل چشم بادامی ها و مربی مغرور آن ایستاد و به رجزخوانی های آنان پاسخ درخور داد.
خوشبخانه قاطبه مردم و فوتبال دوستان ایرانی طی این هفت سالی که کی روش در ایران بوده از وی حمایت کردند، او را محبوب داشته و از عملکردش راضی بودند.
اما بخش کوچکی از بدنه فوتبال ایران که در راس آنها عده اندکی کارشناس و مربی فوتبالی هم وجود دارند مدام از این مربی باهوش، ایراد گرفتند و این ایرادها همچنان ادامه دارد.
در تازه ترین بهانه گیری ها از اینکه چرا کی روش، فلان بازیکن را خط زده و یا فلان ستاره را دعوت نکرده، عملکرد فنی وی را زیر سوال بردند در حالیکه کی روش نشان داده هیچ تصمیمی را بدون پشتوانه فنی و تفکر ناب فوتبالی انجام نمی دهد.
آن تعداد انگشت شمار مربیانی بنامی که از عملکرد این مربی پرتغالی ایراد می گیرند قبلا خودشان یا سرمربی تیم ملی بوده اند یا مربی یا به نوعی دستی در تیم ملی داشته اند و حالا سوال این است که اگر کاربلد بودند و هستند چرا آن زمانی که در تیم ملی بودند کاری نکردند و حالا که یک مربی معروف، تیم را به اوج رسانده از او ایراد می گیرند؟.
تمام مربیان سرشناس داخلی در تیم ملی آزمایش خود را پس دادند و بجز یکی دو مورد که آنهم فقط یکبار اتفاق افتاده، بقیه آنها نتوانستند برای تیم ملی کاری بکنند و تیم ما حتی تا رده چهارم آسیا هم سقوط کرد!.
نکته دیگر اینکه کی روش به تیم ملی، شخصیت داد، شخصیتی که از اول هم بود ولی هیچکس نتوانست آن را به منصه ظهور برساند.
تیم ملی تا قبل از کی روش، برای پیروزی در میدان رقابت ها به ستاره ها، شانس، اتفاقات و اما و اگرها وابسته بود و حتی گاهی برخی از همین ستاره ها در کار مربی دخالت می کردند اما کی روش از همه تیم، یک ستاره ساخت، ستاره ای به نام تیم ملی فوتبال ایران.
کی روش، زیربنا و ساختار تیم ملی و حتی کل فوتبال ایران را دگرگون کرد، به هیچکس اجازه دخالت در مسائل فنی را نداد و نگذاشت کسی خود را برتر از تیم ملی بداند و نتیجه آن هم موفقیت تیم بود، حالا چه شده که چند کارشناس و مربیان داخلی به او درس فوتبال می دهند؟!.
تیم ملی که در جام جهانی باید با غول های فوتبال دنیا رقابت کند از آن چنان شخصیتی برخوردار شده که همه دست اندرکاران تیم های فوتبال اسپانیا و پرتقال، متفق القولند که نباید ایران را دست کم گرفت .
مربیان و کارشناسان بزرگ فوتبال دنیا وقتی از تیم ایران به نیکی یاد می کنند نام کی روش را بعنوان عامل اصلی این موفقیت بر زبان می آورند زیرا پذیرفته اند که برنامه ها و مهره چینی های این مربی پرتغالی، حرف ندارد و می تواند برای هر تیمی دردسرساز شود.
باید همه اختلاف دیدگاهها و سلیقه ها را کنار بگذاریم و یک صدا تیم ملی را تشویق کنیم تا بتواند از گروه خود صعود کند هر چند عده ای در کمین نشسته اند تا اگر تیم صعود کرد عامل موفقیت را در خارج از اراده کی روش جستجو کنند و اگر خدای ناکرده عملکرد موفقی نداشت همه کاسه و کوزه ها را سر کی روش بشکنند.
برای تیم ملی فوتبال کشورمان آرزوی موفقیت داریم و معتقدیم در حال حاضر آرامش، مهمترین نیاز این تیم است.
'خبرنگار ایرنا یزد '
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.