به گزارش روزشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، فاطمه دانش یزدی افزود: مسافران با مراجعه به ستادهای اسکان در هتل ها، مهمانسراها، خانه های بوم گردی، مدارس و مهمانپذیرها اقامت کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد، ادامه داد: بیشترین تعداد اقامت مسافران به ترتیب مربوط به شهرستان های یزد، اردکان و میبد است.
وی افزود: در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و توجه به صنعت گردشگری، سه هدف عمده شامل بهبود شرایط اقتصادی و بالابردن ماندگاری و خدمات به مسافران و معرفی ظرفیت های منطقه مورد توجه قرار گرفت.
دانش یزدی بیان کرد: فعالیت ستاد با 10 کمیته از جمله اسکان مسافران، امنیت، نظارت، تنظیم بازار، بهداشت و درمان ، حمل و نقل برای خدمات رسانی به مسافران از 23 اسفند با مهیا کردن مراکز اقامتی و مدارس محل اسکان و استقرار پلیس‌ در جاده ها آغاز و اقامت مسافران از 27 اسفند شروع شد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان بیشترین بازدید‌ها از میان بناهای تاریخی و فرهنگی مربوط به مسجد جامع کبیر و باغ جهانی دولت‌ آباد یزد است.
وی به فعالیت 13 کمپ گردشگری در این ایام اشاره کرد و افزود: استان یزد به واسطه واقع شدن در بین کوهستان و کویر، از تنوع زیستی و جاذبه گردشگری خاصی برخوردار است.
وی بیان کرد: کمپ‎‎های کویری در نقاط مختلف از جمله در یزد، اشکذر، اردکان و بافق، امکان بازدید و استفاده از آرامش و لذت کویر را برای مسافران فراهم می کنند.
وی اضافه کرد: این فضاها در بخش ‎‎های کویرنوردی، شترسواری، سافاری و غیره به ارائه خدمات به گردشگران نوروزی پرداختند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی یزد، 32 بازارچه صنایع دستی در این ایام نسبت به عرضه اقلام دستی دایر شد که نسبت به عرضه پارچه ‌های ترمه، شیرینی یزدی، سفال و سرامیک و ... پرداختند.
دانش یزدی اظهار کرد: همچنین در برخی از بازارچه ها مسافران به صورت عملی با تولید محصولات صنایع دستی آشنا شدند.
وی با اشاره به برگزاری 72 نوروزگاه یادآور شد: برای تقویت صنعت گردشگری در شهرستان‌ها، جشنواره‌هایی از قبیل دست پخت و دست ساز بانوی یزدی، هنرهای نمایشی، جشنواره نوروز، ، فرهیختگان میبد، پاتوق، غذاهای محلی، جشنواره روستایی رهگذر مهریز برگزار شد که با استقبال همراه بود.
دبیر ستاد خدمات سفر استان اظهار کرد: باید در نظر داشت با مدیریت صحیح، برنامه ریزی بلند مدت و فراهم ساختن زیرساخت ها می توان از ظرفیت گردشگری به نحو احسن استفاده کرد و در این راستا ثبت جهانی شهر یزد می تواند ما را در رسیدن به اهداف بلند مدت سازمانی کمک کند.
تاکنون آماری از مجموع گردشگران داخلی و خارجی سال 96 استان در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.
سال 1395، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کرده بودند.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی در سال 1395 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، یکهزار و 720 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی دارد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران ، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
استان یزد با داشتن 40 رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این بخش دارد.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
7532 /2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.