هادی رحیم دل، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شناخت بیش از پیش مردم و مسئولان از صنایع دستی توجه آنان را به هنر و هنرمندان بیشتر می کند و سبب رشد و توسعه صنایع دستی خواهد شد.
وی که در شاخه های معرق شیشه، هم جوشی شیشه، شیشه گری حرارت مستقیم ، تراش روی شیشه و مینای شیشه فعالیت دارد، اضافه کرد: هنر آبگینه در یزد با وجود پیشینه ای که در دهه 50 در یکی از روستاهای استان داشت، هنرمندی را تا زمانی که وارد این شاخه شدم، در یزد به خود ندیده است.
وی با بیان اینکه صنایع دستی در جامعه زیرساخت های مناسبی ندارد، ادامه داد: کارگروه های صنایع دستی به درستی شکل نگرفت و رسانه ها هم توجه و تمایل چندانی به معرفی هنرهای زیرمجموعه این حوزه ندارند.
مدیرخانه آبگینه یزد در ادامه اضافه کرد: مشکل عمده هنرمندان صنایع دستی فروش محصولات آنهاست، تا زمانی که زیرساخت های این حوزه مناسب نشود، این مشکل پابرجا خواهد بود.
به گفته این فعال حوزه صنایع دستی، سازمان ها و نهادهایی از جمله شهرداری در حالی برای برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی مجوز صادر می کنند، که برپایی غیر تخصصی این نمایشگاه ها تیشه به ریشه کار هنرمندان صنایع دستی می زند، چرا که در چنین نمایشگاه هایی هرچیزی با نام صنایع دستی به فروش می رسد.
رحیم دل، ورود بی رویه محصول صنایع دستی و غیر صنایع دستی به کشور و برخورد نکردن با فروشندگان این کالاها حتی در بافت تاریخی از دیگر مشکل های حوزه صنایع دستی عنوان کرد و افزود: چنین مواردی هر ساله به خصوص در زمان تعطیلات عید نوروز به وفور مشاهده می شود.
این هنرمند، نبود همکاری مدون بین دستگاه های دولتی مدعی حمایت از هنر و هنرمندان را از دیگر مشکلات حوزه صنایع دستی برشمرد و ادامه داد: بسیاری از هنرمندان صنایع دستی همچنان با مشکل بیمه مواجه هستند.
رحیم دل از سال 1384 به صورت حرفه ای در شاخه آبگینه هنر صنایع دستی فعالیت می کند.
آبگینه یکی از شکل های هنری شیشه و شیشه گری است که به صورت سنتی است و ظروف شیشه ای به شکلی هنرمندانه با دمیدن هوا به درون مواد مذاب ساخته می شود.
7532/ 2047/ خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.