سارا شریعتی شامگاه پنجشنبه در برنامه درس گفتاری که با موضوع « احیای دین عامه ، معانی و چرایی» که در مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد برگزار شد، بیان کرد : دین در کشورهایی هسته سخت فرهنگی است و در کشورهایی به نظر می رسد، چنین نیست .
وی افزود : به عنوان مثال ، هنرهای زیبا یک رشته است، اگر به آن بپردازید ، آن را می دانید و در غیر این صورت از آن چیزی نمی دانید به عبارتی هنر هسته سخت فرهنگی شما نیست و در زندگی حضور روزمره ندارد و اصولا به علت اینکه رابطه دین و هنرها رابطه مناقشه آمیزی است ، دانش هنر ما دانش ضعیفی است .
این جامعه شناس ،یادآور شد: در نتیجه مطالعات اجتماعی ما در ایران به شکلی به دین پیوند خورده و باید به آن بپردازیم چه به آن اعتقاد داشته باشیم و چه اعتقادی نداشته باشیم .
وی اضافه کرد: یک کتاب مرجع به نام صور بنیانی حیات دینی وجود دارد ، در قرن 21 صور بنیانی و ابتدایی دین زیاد مهم نیست، بلکه انسان در جست و جوی صور امروزی حیات دین است و می خواهد ببیند، در دنیای مدرن ، دین در چه چهره هایی ظاهر می شود و چه اشکال و کارکردهایی دارد .
شریعتی ادامه داد : از اولین تئوری ها و قویترین تئوری که در جامعه شناسی دین وجود دارد تئوری سکولاریسم یا تئوری هایی که مبتی بر افسون زدایی از جهان است ، می باشد.
این جامعه شناس اظهار کرد : طبق آنچه ماکس وبر می گوید ، انسان عصر امروز محکوم است در جهانی بی راز و رمز و افسون زندگی کند به دلیل اینکه انسانی عقلانی شده است و عقلانی سازی به کمک علم جدید آمده است و ناشناخته ها را پاسخ می دهد و برای همه چیز پاسخی دارد ، برعکس دنیای قدیم که برای اتفاقات دنبال پاسخی نبودیم .
شریعتی با اشاره به اینکه تئوری سکولاریسم معطوف به این موضوع بود که دین در جامعه نقش حاشیه ای را بازی می کند ، اضافه کرد: ما با 2مفهوم لائیسم و سکولاریسم روبه رو هستیم ، لائیک یعنی حکومت مردم و حکومت سیاسی که غیر دینی است و نمی خواهد دین را در حکومت دخالت دهد.
وی گفت : در سکولاریسم ، دین یک چیزخصوصی و فردی می شود و دین دیگر یک چیز معنوی نیست ، پاسخ به نیازها و مسائل مادی است و باید گفت، مسلط ترین تئوری ها سکولاریسم ، تئوری های افسون زدایی دین و تئوری از دست رفتن نقش اجتماعی دین است.
این جامعه شناس اظهار کرد: جنبش جدید دینی ، از جامعه مدرنیته برخاست و تمام تئوری های سکولاریسم را به پرسش کشید .
وی یادآور شد: جریان جدید دینی ، اجتماعات کوچک به وجود آورده است و در دوره ای فرقه ها را به وجود آوردند و در تحلیلی به آن پدیده بازگشت امر دینی گفتند که در آن ، اعتقاد بر این بود که خدا برگشته است.
شریعتی از بحران های دوره مدرن به مساله اخلاق اشاره کرد و گفت : یک پیوندی بین اخلاق و جامعه شناسی وجود دارد و پرسشی در رابطه با دغدغه های اجتماعی مطرح است که چگونه می توان در عین حال که انسان آزاد است در یک جامعه بسته هم زندگی کند.
به گفته وی به نظر می رسد امروزه علی رغم تحولات جدیدی که به وجود آمده و علی رغم بودن در دنیای مدرن ، با این همه افسون زدایی و عقلانی سازی ، دین همچنان در حال نقش بازی کردن است و در جامعه ما این امر شکل مضاعفی دارد به دلیل اینکه هم دین هسته سخت فرهنگ ماست و هم اینکه دین در موقعیت سیاست گذاری است یا لااقل سیاست گذاری به نام دین انجام می شود.
مرضیه امامی
6197 / 2047خبرنگار: فلاح** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.