به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این اداره کل، ساشا ریاحی مقدم افزود: این بناها شامل مسجد ساباط واقع در خیابان قیام یزد، گذر لب خندق، یک خانه تاریخی در محله تل، حسینیه کوشک نو در محله کوشک نو، مسجد چهل محراب در محله فهادان، مدرسه قدس در محله سید فتح الرضا، خانه ارس خان در محله سید گل سرخ و آب انبار وقت الساعه واقع در محله وقت الساعه است.
وی ادامه داد: ساباط پیر علم در محله چهار منار، آب انبار رسولیان واقع در کوچه هاشم خان، حسینیه هشت واقع در محله فهادان، آسیاب وزیر در محله کوشک نو، بقعه سید شمس واقع در محله چهار منار و بقعه سید گل سرخ در محله سید گل سرخ از دیگر بناهای تاریخی یزد است که در 2 ماه گذشته به همت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد بازسازی، مرمت اضطراری و ساماندهی شده است.
این مسئول با بیان اینکه بافت تاریخی شهر یزد از مواریث تاریخی بشر و از جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود، گفت: یزد به عنوان نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده که برترین جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی را در خود دارد.
شهر تاریخی یزد 18 تیرماه 1396در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6 هزار و 500 اثر تاریخی دارد و نخستین بنای ثبت شده ملی در استان گنبد عالی ابرکوه است که سال 1312 به شماره 195 به ثبت رسید.
تاکنون یکهزار و 701 اثر فرهنگی و تاریخی در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و قرار است این تعداد تا پایان امسال به 2هزار برسد.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 6197 تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم**انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.