انرژی خورشیدی به عنوان عظیم ترین، پاک ترین و ارزان ترین منبع انرژی در جهان به دلیل محدودیت منابع فسیلی و پیامدهای حاصل از تغییرات زیست محیطی و آب و هوای جهانی، فرصت های مناسبی را برای رقابت انرژی خورشیدی با انرژی های فسیلی به خصوص در کشورهایی با پتانسیل بالای تابش آفتاب ایجاد کرده است.
بحران انرژی در سال‌های اخیر، کشورهای جهان را بر آن داشته است تا با مسائل مربوط به انرژی، برخوردهای متفاوت داشته باشند که در این میان جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌‌های تجدیدپذیر، از جمله انرژی خورشیدی به منظور کاهش و صرفه ‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده با استقبال فراوانی روبه رو شده است.
جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به قرار گرفتن در منطقه‌ای که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد ظرفیت های خوبی را داراست.
میزان تابش خورشیدی در ایران یکهزار و 800 تا 2هزار و 200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی است.
در ایران به طور متوسط سالانه بیش از 280 روز آفتابی گزارش شده است و این میزان در یزد به 330 روز می رسد و از مزیت های استان، تابش مناسب خورشید است که می‌توان از این ظرفیت در مقوله تولید انرژی‌های پاک استفاده کرد.
از این رو مدیریت ارشد استان یزد در تعریف محورهای توسعه ، انرژی خورشیدی را به عنوان یکی از اصلی ترین محورها معرفی کردند و تا امروز بیشترین تمایل شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در این بخش بوده است.
در واقع مسئولان و متولیان امور سرمایه گذاری در استان یزد معتقدند: یزد مهد تولید انرژی خورشیدی در کشور است و این استان ظرفیت های خوبی برای توسعه دارد، لذا باید از این پتانسیل ها به بهترین نحو استفاده شود.
نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در این خصوص با بیان استقبال خوب سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در تولید انرژی خورشیدی گفت: در نیمه اول سال 96 سه مجوز سرمایه گذاری با حجم 36 میلیون یورو در این بخش برای استان صادر شده است.
علی نمازی افزود: این سرمایه گذاری ها با مشارکت کشور های اتریش، هلند و فرانسه و با همکاری سرمایه گذاران داخلی به ترتیب در شهر های یزد، اردکان و خاتم انجام می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته نیز 2مجوز سرمایه گذاری در این بخش صادر شده بود از صدور پنج مجوز دیگر در این بخش در آینده خبر داد و گفت: پرونده تکمیل و به سازمان سرمایه گذاری کشور ارسال شده و در دست بررسی است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد در عین تصریح کرد: تا پایان سال نیز در حوزه صادرات انرژی خورشیدی فعالیت گسترده تری خواهیم داشت و با هماهنگی ‌های صورت گرفته و با همکاری استانداری یزد و شرکت برق منطقه‌ ای استان، افزایش 10 موردی در حوزه صادرات انرژی خورشیدی در دستور کار داریم که دنبال خواهد شد.
درباره وضعیت سرمایه گذاری ها در این بخش مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز از افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی خبر داد و گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب و عظیم سرمایه‌گذاری در استان یزد، تولید برق از انرژی خورشیدی است.
محمدحسین صباغ‌زادگان تصریح کرد: با توجه به اینکه استان یزد تقریبا 9 ماه از سال به بهترین نحو از نور خورشید بهره‌مند است، تمایل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انرژی از نور خورشید افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم سرمایه‌گذاران خارجی درخواست‌هایی برای دریافت مجوز در این زمینه دارند که برخی درخواست‌ها به مزایده گذاشته شده است، تأکید کرد: با توجه به شرایط مساعد در استان یزد، پیش‌بینی می‌شود حجم درخواست‌ها از میزان فعلی بیشتر شود که به طور قطع این امر توسعه و شکوفایی استان را به دنبال خواهد داشت.
در این خصوص مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تلاش می شود تا جذب سرمایه گذاری در توسعه تولید انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی، این استان به منطقه سبز در زمینه تولید انرژی الکتریکی تبدیل شود.
محمدرضا صحتی، سهولت در نصب و راه اندازی سامانه های فتوولتائیک، امکان نصب روی پشت بام منازل و استفاده در هر فضایی که قابلیت جذب نور آفتاب داشته باشد را از مزیت های این فناوری اعلام کرد.
وی افزود: ویژگی های منحصر به فرد انرژی خورشیدی و شرایط خاص و آفتاب های مطلوب این استان موجب شد تا نخستین نیروگاه خورشیدی بخش خصوصی در یکی از هتل های سنتی یزد با هدف خرید تضمینی برق در استان سال گذشته به بهره برداری برسد.
بر اساس آمار موجود هم اکنون 24 محل با ظرفیت 455 مگاوات برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی توسط متقاضیان پیشنهاد شده که این محل ها در تمام شهرستان‌های استان یزد از جمله اشکذر، مهریز، اردکان، تفت، یزد، خاتم، بهاباد، ابرکوه، بافق و میبد قرار دارند.
براساس برنامه‌ تا پایان سال 96 استان از دو یا سه نیروگاه خورشیدی هرکدام به ظرفیت 10 مگاوات بهره‌مند خواهد شد و در حال حاضر این نیروگاه‌ها در حال نصب تجهیزات هستند.
نخستین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور سال 72 با همکاری سازمان انرژی اتمی و جهاد کشاورزی برای تامین برق 20 خانوار در روستای « دربید» استان یزد ساخته شد.
هفته گذشته عملیات اجرایی ساخت مرحله نخست ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به ظرفیت 100 مگاوات با سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه گذاری کرونوس سولار مونیخ آلمان در مراسمی با حضور مسئولان در شهرستان میبد آغاز شد.
1968/ از : محمودرضا رحمانی ** انتشار:
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.