به گزارش عص روز سه شنبه اداره کل دادگستری استان یزد ، محمدرضا حداد در دیدار قضات، دبیران و اعضای شوراهای حل اختلاف افزود: در 6 ماهه نخست امسال 11هزار پرونده به اجرای احکام شورای حل اختلاف وارد و 12 هزار پرونده نیز مختومه شده است.
وی به جایگاه خوب مجموعه شوراهای یزد در ارزیابی قوه قضاییه اشاره کرد و یادآور شد: به رغم موانع و مشکلاتی که وجود دارد ، تلاش های زیادی در موضوع های مختلف از جمله آموزش اعضا ، فعالیت های مستمر در حوزه های فرهنگی و روابط عمومی و اطلاع رسانی، ارتقای خدمات در حوزه فن آوری اطلاعات و تکریم ارباب رجوع صورت گرفته که در شاخص های مختلف استان حائز رتبه های تک رقمی بسیار خوب در کشور شده است.
این مسئول ، بر اجرای مفاد ماده 23 قانون شورای حل اختلاف تاکید کرد و گفت: بر اساس قانون یادشده باید 100درصد درآمد شوراهای حل اختلاف به این نهاد به منظور تأمین ساختمان ، تجهیزات، بیمه اعضا و کارکنان اختصاص یابد که متاسفانه با اجرا نشدن این قانون بخش قابل توجهی از درآمدهای شورا به خودش بر نمی گردد و این نهاد مردمی مصلح همواره با کمبود بودجه و اعتبار مواجه است.
حداد در ادامه به فلسفه وجودی تاسیس شوراهای حل اختلاف طبق ماده 189 برنامه توسعه سوم اشاره کرد و گفت: کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضایی، توسعه مشارکت های مردمی، حل اختلافات مردمی که فاقد ماهیت قضایی است و حل و فصل اختلافات قضایی ساده و کم اهمیت که ماهیت پیچیده قضایی ندارند از اهداف راه اندازی شورای حل اختلاف است که برای تحقق تمام وکمال این اهداف نیاز به حمایت بیشتر از این نهاد احساس می شود.
معاون قضایی اداره کل دادگستری یزد در امور شوراهای حل اختلاف، ارتقای کمی و کیفی شعب شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان های استان را یکی از اقدامات اخیر برشمرد و ابراز کرد: نقش شوراها در زندان بسیار مثمر ثمر بوده است و تاکنون با وساطت این شوراها و حل و فصل برخی از دعاوی، موجب آزادی 350 نفر از زندانیان استان فراهم شده که از این تعداد زندانی، هفت نفر محکومان به قصاص نفس بوده اند که از مجازات رهایی یافتند.
وی از وجود نزدیک به 100 شعبه شورای حل اختلاف در استان یزد خبر داد و گفت: در مجموع این شعب حدود 600 نفر مشغول به فعالیت هستند که از مدارج علمی حوزوی ، دکتری، فوق لیسانس و لیسانس و پایین تر برخوردارند.
این مسئول با اشاره به جذب نخبگان حوزوی و دانشگاهی و معتمدان محلی در شوراهای حل اختلاف، اظهار کرد: به منظور ارتقای کیفیت عملکرد شعب شورا و پر رنگ تر شدن نقش مصالحه و کدخدا منشی این نهاد، جذب نخبگان و معتمدان ضروری و اجتناب ناپذیر است.
حداد ، حل و فصل خصومت ها و دعاوی در شوراهای حل اختلاف را دارای سه مزیت بسیار بزرگ ذکر کرد و گفت: در شوراها هزینه دادرسی اخذ نمی شود و هر دعوی کیفری وحقوقی با هر نصابی قابل طرح در شوراست ، حتی جرائم کیفری از جنبه خصوصی و همچنین اعضاء و کارکنان شورا بر خلاف برخی دیگر از نهادها در قبال صلح و سازش و حل و فصل پرونده هیچ حق الزحمه ای را از مراجعه کنندگان دریافت نمی کنند که این مسائل از مزیت های شورای حل اختلاف است.
100 شعبه شورای حل اختلاف در استان یزد فعالیت دارند.
7536*2047* دریافت کننده:کاظم سبحان زاده**انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.