محمدحسن رادمنش، روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، میانگین پوشش تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی استان را 98.64 درصد ذکر کرد و یادآور شد: میانگین کشوری این عدد 97.2 درصد است.
وی با بیان اینکه سطح ارتقای دوره ابتدایی استان98.21 درصد، کشوری 97.44 است، به تعداد کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد، و گفت: در سال تحصیلی 96- 95 از 123 هزار دانش آموز دوره ابتدایی، 770 نفر بازمانده تحصیل در این مقطع بودند که 220 نفر شناسایی شدند.
منظور از کودکان بازمانده از تحصیل افراد 6تا 18سال هستندکه باید در طول سال تحصیلی در سیستم آموزشی حضور داشته باشند، اما به دلایلی جذب نشدند یا بعد از مدت کوتاهی مدرسه را ترک کردند.
رادمنش در ادامه بیان کرد: بقیه آنها به دلیل مهاجرت، ازدواج، بیماری، دیرآموز بودن و ... شناسایی نشدند که مربوط به دانش آموزان شهروندان خارجی و فرزندان خانواده های مهاجر از استان های دیگر به یزد است.
این مسئول ادامه داد: بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل که به 6 سالگی رسیدند، ثبت نام نکردند یا اینکه بعد از ثبت نام پس از مدتی به دلایلی مدرسه را ترک کردند.

** رتبه نخست یزد به لحاظ رشد جمعیت دانش آموزی در کشور
معاون اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به اینکه رتبه نخست رشد جمعیت دانش آموزی کشور مربوط به یزد است، گفت: آمار دانش آموزان دوره ابتدایی این استان حدود 130 هزار نفر است.
وی با بیان رشد جمعیت دانش آموزای دوره یاد شده استان در سال تحصیلی گذشته اظهار کرد: در سال تحصیلی 94-93 جمعیت دانش آموزان ابتدایی استان 108 هزار نفر بود که این عدد در سال 95-94 به 114 هزار نفر و در سال تحصیلی 96-95 به 123 هزار تن افزایش یافت.

** رشد 1.5درصد جمعیت دانش آموزی دوره ابتدایی یزد
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش یزد یادآور شد: در سال تحصیلی جدید
97-96 جمعیت دانش آموزان دوره یاد شده به 130 هزار نفر می رسد که در سنجش با سال تحصیلی گذشته، 1.5 درصدی افزایش دارد.
رادمنش در ادامه دلایل رشد جمعیت دانش آموزی استان در مقطع ابتدایی را افزایش تعداد دانش آموزان مهاجر و حضور شهروندان خارجی در یزد عنوان کرد و گفت: مهاجرت ها بیشتر مربوط به وجود امنیت خوب و پایدار، بالا بودن کیفیت سیستم آموشی ، بهداشت و درمان و وجود زمینه های مناسب اشتغال در استان است.

** افزایش دانش آموزان دوره ابتدایی و چالش های پیش رو
معاون اداره کل آموزش و پرورش یزد، افزایش جمعیت دانش آموزی در این مقطع تحصیلی و تراکم شمار دانش آموزان در کلاس های دوره ابتدایی را از جمله چالش های پیش رو این نهاد آموزشی عنوان کرد و گفت: این افزایش به ترتیب مربوط به شهر های یزد، میبد و اردکان است.
رادمنش تاکید کرد: بدون تردید افزایش جمعیت دانش آموزی در این مقطع مشکلاتی از جمله کمبود فضای آموزشی، نیروی انسانی، تجهیزات و غیره برای آموزش و پرورش استان ایجاد خواهد کرد که به آن اشاره ای نکرد.

** حضور بیش از 238هزار دانش در سال تحصیلی 97- 96
مدیرکل آموزش و پرورش یزد چندی قبل از تحصیل 238 هزار و 319 دانش آموز در سال تحصیلی جدید در استان خبر داد که به گفته وی این رقم نسبت به سال تحصیلی گذشته، 5.8 درصد افزایش دارد.
احمد شیرزاد، افزود: این تعداد دانش آموز در 10 هزار و 69 کلاس درس در 2 هزار باب واحد آموزشی تحصیل خواهند کرد.
به گفته وی 91 درصد دانش آموزان استان در شهر و بقیه در مدرسه های روستایی تحصیل می کنند.
استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد آن در شهرها زندگی می کنند.
2088*2047* خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار:عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.