حمید گشتاسب روز چهارشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یزد با بیان اینکه افزایش مناطق حفاظت شده در دستور کار سازمان قرار دارد افزود: این مناطق در قالب پارک ملی، اثر طبیعی - ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مدیریت می شوند.
وی خاطرنشان کرد: موافق افزایش آمار کمی در این زمینه نیستم بلکه معتقدیم این مناطق در کنار افزایش کمی از لحاظ کیفی هم باید ارتقاء یابند.
*** اجرای برنامه جامع مدیریت مناطق حفاظت شده در 130 منطقه
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از اجرایی شدن طرح حفاظتی برنامه جامع مدیریت در 131 منطقه حفاظت‌شده کشور خبر داد و گفت: بیش از 278 منطقه حفاظت‌شده در ایران وجود دارد که در دیگر مناطق هم اجرا می شود.
وی تصریح کرد: شناسایی عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آنها از اهداف این طرح است.
*** کمبود محیط بان
وی به کمبود محیط بان در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دو هزار و 500 محیط بان در کشور در راستای حفاظت از عرصه منابع طبیعی فعالیت می کنند که این تعداد محیط بان با توجه به مناطق حفاظتی، بسیار کم است.
وی اظهار کرد: البته برای جبران این کمبود و حفاظت از عرصه های زیستی محیطی از شیوه های مختلف چون هوشمند کردن مناطق و کنترل از راه دور استفاده می شود.
وی گفت: اعتقاد داریم برای مدیریت مطلوب و بهینه مناطق باید از مشارکت مردم استفاده کرد که این در دستور کار سازمان قرار دارد.
*** ارتقا شیرکوه یزد از منطقه ممنوعه به حفاظت شده
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از ارتقاء منطقه شکار ممنوعه شیرکوه یزد به منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت: این منطقه بزودی پس از تایید شورای عالی محیط زیست به منطقه حفاظت شده تبدیل می شود.
وی وسعت مناطق حفاظت شده استان یزد را خوب ارزیابی کرد و گفت: این مناطق بسیار غنی و از ظرفیت خوبی برخوردار هستند.
بیش از 80 درصد گونه های گیاهی شناخته شده یزد در اکوسیستم منطقه شیرکوه قرار دارد و بیش از 50 گونه گیاهی انحصاری ایران در این منطقه مشاهده شده است.
6197/2088 خبرنگار: کبری دانشی** انتشار: محمد حسین فلاح تفتی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.