محمدعلی حاتمی زاده  عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از چند مزرعه گندم و دانه روغنی کلزا در ابرکوه به ایرنا افزود: در سال ۹۹ ۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزران خاتم، پنج هزار تن از تولیدکنندگان ابرکوه ، ۳۵۰ تن از بهاباد و از کشاورزان شهرستان های یزد و مهریز هم هرکدام ۵۰ تن خریداری می شود .

وی  متوسط تولید در واحد سطح را ۴.۵ تن ذکر کرد و افزود: بر اساس پیش بینی ها امسال ۳۶ هزار تن محصول تولید شود که این عدد نسبت به سال قبل چهار هزار تن کاهش داردد.

حاتمی زاده خاطرنشان کرد:  در سال زراعی جاری  ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع گندم استان به صورت مکانیزه کشت شد که این عدد نسبت به سال زراعی ۹۸-۹۷ ، ۲۰ درصد کاهش دارد .

وی دلیل میزان کاهش را تداوم ۲دهه خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ های  پسته، زیتون و گیاهان گلخانه ای ذکر کرد.

این مسوول از کشاورزان خواست در موقع برداشت  گندم، محصول را تحویل هشت مرکز خرید تعاونی روستایی و بخش خصوصی معتبر تاییده شده توسط سازمان جهاد کشاورزی بدهند.

وی بیان کرد: در مجموع ۳۳ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی استان یزد به کاشت گندم ، جو ، کلزا و ذرت  اختصاص دارد .

زمین‌های قابل‌کشت یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

در استان کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۷۲۷ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت۷۰  هزار خانوار روستایی ، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی و  سایر محصولات است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.