خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: سال ۹۸ برای یزدی‌ها با خیر و برکت و بارش‌های بهاره آغاز شد، بارش‌هایی که در اغلب نقاط کشور تبدیل به بحران سیل شد اما یزدی‌ها خوشبختانه آسیب کمتری از این بارش‌ها دیدند و همین امر سبب شد تا جمعیت زیادی از مسافران نوروزی استان‌های فارس و لرستان و خوزستان، ادامه تعطیلات خود را در یزد سپری کنند.

البته یزد نیز در برخی روستاها خساراتی به همراه داشت و تخریب آب‌بندها و خسارت به مزارع و دام‌های برخی روستاییان را رقم زد اما خوشبختانه عوائد این بارش‌ها برای کشاورزان بیشتر از خسارات آن بود.

یزدی‌ها گرچه خسارت چندانی از سیل بهار ۹۸ ندیدند اما در یاری رساندن به هموطنان خود در استان‌های خوزستان و لرستان سنگ تمام گذاشتند و از پزشک و پرستار تا نیروهای راهداری و سپاه و بسیج در مناطق مختلف حضور یافتند و کمک‌های مردمی بسیاری توسط هلال احمر جمع آوری و به این مناطق ارسال شد و برخی نیروهای سپاه و بسیج تا پایان بحران سیل در خوزستان ماندند و به مردم یاری رساندند.

پایتختی کتاب ایران در سال ۹۸ و امید به پایتختی کتاب جهان در سال ۲۰۲۲

در حالی که اغلب استان‌های کشور درگیر بحران سیل بودند، اتفاقات فرهنگی بسیار خوبی برای یزد رقم خورد و یزد در سال ۹۸ در رقابت با ۵۵۰ شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران لقب گرفت.
صرف نظر از اینکه این رویداد فرهنگی در سطح شهر و بین عامه مردم بروز و ظهور آنچنانی نداشت و بیشتر در حد کسب افتخاری برای متولیان و مسئولان فرهنگی یزد باقی ماند، وعده پایتختی کتاب جهان در سال ۲۰۲۲ توسط مدیرکل ارشاد یزد داده شد.

برگزاری کنگره ملی نکوداشت علی سلطانی گردفرامرزی، صاحب ده‌ها اثر ادبی و نگارنده کتب درسی و مقالات آموزشی هم از رویدادهای فرهنگی یزد بود و مقدمه‌ای برای برپایی چندین مراسم نکوداشت برای نویسندگان معاصر یزد بود به نحوی که بعد از برگزاری این کنگره در ۲۸ فروردین ۹۸، بزرگداشت حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر یزدی نیز در اردیبهشت ماه انجام شد.

گره کور انتخاب شهردار برای یزد در سال ۹۸ باز شد

اما در سال ۹۸، انتخاب شهردار برای یزد به گره‌ای کور تبدیل شده بود، گره‌ای که در نهایت با معرفی گزینه چهارم از سوی شهرداری یزد به وزارت کشور باز شد و جمال الدین عزیزی پس از آنکه مجتبی فرهمند، سیدمحمدرضا سیدحسینی و داور نظری توسط وزارت کشور رد شدند، سرانجام شهردار یزد شد و یزد پس از ۹ ماه صاحب شهردار شد.

اما اولین راهپیمایی یزدی‌ها در سال ۹۸ هم در ۲۰ اردیبهشت ماه رقم خورد، راهپیمایی که در حمایت از بیانیه شورای امنیت ملی مبنی بر اولتیماتوم به ناقضان برجام انجام شد و پس از آن راهپیمایی‌های مناسبتی یزد یکی پس از دیگری باشکوه در تاریخ ثبت شد.

یزد در سال ۹۸ حوادث بسیاری را تجربه کرد از غرق شدن ۵ نفر از اعضای یک خانواده در خاتم تا قتل و حوادث رانندگی که بیشترین آمار این حوادث به دنبال قاچاق انسان رقم خورد و تنها در دو فقره از تصادفاتی که به دلیل حمل افاغنه غیرمجاز اتفاق افتاد، حدود ۲۰ تبعه افغانستانی فوت شدند.

سال ۹۸ برای ورزشکاران استان نیز سال خوبی بود و در این سال افتخارات بسیاری را رقم زدند، تیم شمشیربازی یزد در جایگاه هشتمی آسیا قرار گرفت، تیم دوچرخه سواری پیشگامان عناوین متعدد را در رقابت‌های بین المللی کسب کرد، ده‌ها ورزشکار در رشته‌های شنا، بسکتبال، شطرنج و … به تیم ملی دعوت شدند.

روزهای پرتنش آبی در تابستانی که گذشت

تابستان ۹۸ اما روزهای پر تنش و اضطرابی برای یزدی‌ها بود زیرا گرما و خشکسالی نبض حیات را در بسیاری از مناطق این استان به شماره انداخته بود و در این شرایط، خط انتقال آب، بارها و بارها مورد تعرض قرار گرفت.

مسئولان یزد که به زعم مردم در این زمینه سکوت بی‌معنا و نجابت بی‌جا به خرج داده بودند، سکوت را شکستند با اعلام اینکه در مورد آب شرب یزد با کسی شوخی و مصامحه نداریم، سرانجام با پا در میانی وزارت نیرو این مشکل را به شکل مقعطی حل کردند.

سال ۹۸ در حوزه ایثار و شهادت با اتفاقی تلخ آغاز شد؛ پدر شهید مدافع حرم در یکی از محلات یزد مورد ضرب و شتم همسایه خود قرار گرفت که این اتفاق تلخ، زندگی نباتی برای پدر شهید سادات را رقم زد و او تا این لحظه همچنان زندگی خود را نباتی و با چشمانی دوخته به سقف سپری می‌کند.

بازگشت پیکر طلبه شهید، شعبانعلی عبداللهی پس از ۳۷ سال به زادگاهش اردکان، از اتفاقاتی بود که در این حوزه رقم خورد و امسال یزد در سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) میزبان پیکر سه شهید گمنام نیز بود.

دستگیری سرپرست بانک ملت به دلیل تخلفات بانکی و اختلاس، کشف نزدیک به ۳۰ تن ماده مخدر از ابتدای سال تاکنون، وقوع چند قتل، ریزش آوار، ریزش معدن و … نیز از حوادث و اتفاقاتی بود که یزد در سال ۹۸ از سر گذراند.

راه‌اندازی نخستین دفتر استانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران در یزد

اما باز هم وقوع رویدادهای فرهنگی در صدر اتفاقات خوشایند برای یزدی‌ها در سال ۹۸ بود، در سالی که امروز در پایان آن ایستاده‌ایم، یزد به شبکه جهانی شهرهای یاد گیرنده پیوست، مدرسه علمیه مدینه العلم الکاظمیه افتتاح شد و نخستین دفتر استانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با حضور حجت اله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو راه اندازی شد؛ دفتری که نخستین آن در یزد افتتاح شد و به گفته ایوبی تا مدت‌ها در استان دیگری راه‌اندازی نمی‌شود.

کنگره بین المللی پیرغلامان، افتتاح موزه خانه فرخی یزدی و ده‌ها و صدها رویداد فرهنگی دیگر نیز در سال ۹۸ رقم خورد و صرف‌نظر از اینکه برخی از این رویدادها به واقع هیچ آورده‌ای برای یزد نداشت، اما جنب و جوشی در شهر ایجاد کرد.

پاییز و زمستان ۹۸ برای یزدی‌ها روزهای سختی به همراه داشت، افزایش نرخ بنزین و گرانی‌ها و اعتراضاتی که در پی آن اتفاق افتاد، بسیاری از مردم را دچار مشکل کرد و معیشت آنها را به مخاطره انداخت و مردم یزد هم مانند بسیاری از مردم سایر نقاط کشور تجمعاتی داشتند که در آرامش برگزار شد.

سفر سران دو قوه به یزد در پاییز و زمستان ۹۸

گرانی بنزین درست چند روز بعد از سفر رئیس جمهور به یزد اتفاق افتاد، روحانی ۱۹ آبان ماه به یزد سفر کرده و در این سفر در اجتماع مردم خبر از کشف یه میدان نفتی عظیم داده بود.

خبر شهادت سردار سلیمانی در دی‌ماه به واقع یکی از تلخ‌ترین خبرهای سال ۹۸ بود و مردم یزد بلافاصله پس از شنیدن این خبر در روز شهادت سردار دل‌ها، راهپیمایی در محکومیت عمل جنایتکارانه تروریست‌ها برگزار کردند.

هنوز کام مردم یزد از این خبر تلخ بود که خبر سانحه هواپیمای اوکراینی بار دیگر کام آنها را تلخ کرد و حضور امیرحسین قربانی، یکی از نخبگان استان یزد در این هواپیما بر تلخی آن افزود.

زمستان ۹۸ سفر یکی دیگر از سرانه قوا به یزد انجام شد، حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در ۱۳ بهمن ماه به یزد هم از رویدادهای این استان بود، سفری که اولویت آن رفع مشکلات قضائی استان یزد اعلام شد و ۸۰۰ میلیارد ریال برای رفع برخی مشکلات زیرساختی حوزه قضائی این استان به ارمغان آورد.

و اما انتخابات، یکی از رویدادهای مهم سیاسی که در یزد با حضور ۱۱۲ نامزد در چهار حوزه انتخابیه و با مشارکت ۴۸ درصدی مردم رقم خورد و محمدصالح جوکار، دشتی، محمدرضا صباغیان و سیدجلیل میرمحمدی از یزد راهی مجلس شدند.

اخبار پزشکی یزد به لحاظ اینکه یزد همواره قطب درمان بسیاری از بیماری‌هاست، حائز اهمیت است و امسال نخستین پیوند کبد در یزد با موفقیت در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه انجام شد اما با ورود کرونا به کشور و به تبع آن استان یزد، شیرینی همه این موفقیت‌ها تحت الشعاع قرار گرفت.

زمزمه‌های کرونایی یزد از ۸ بهمن

کرونا؛ مهمان ناخوانده چینی که سال ۹۸ و به طور قطع بخشی از سال ۹۹ مردم ایران را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، زمزمه‌هایش در یزد از هشتم بهمن ماه آغاز شد، زمانی که مشکوک بودن دو توریست در یزد به کرونا رسانه‌ای شد اما آزمایش‌های آنها منفی اعلام و وجود کرونا در آنها رد شد.

اولین مورد کرونا در استان یزد نیز در ششم اسفندماه مثبت شد و یزد تا این لحظه نزدیک به ۵۰۰ مبتلا داشته است.

گرچه یزد این روزها مانند مردم سایر نقاط کشور، روزهای پر التهابی را سپری می‌کند اما مردم این دیار با امید به روزها و اتفاقات خوب آینده، به استقبال سال ۹۹ می‌روند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.