سیما فردوسی عصر پنجشنبه در نخستین نشست خانواده و فرزند پروری با موضوع «استحکام خانواده و فرزندپروری در عصر دیجیتال» که در سالن همایش های بین المللی هتل کریاس پلاس میبد برگزار شد ، افزود: پدر و مادرها خودشان را با فرزندان خود مقایسه می کنند و تفاوت‌های زیادی بین خود و بچه‌ها دراحساس مسئولیت کردن‌ها ، منظم بودن ، مودب بودن و...می‌بینند و این در حالی است که باید از ابعاد گوناگون این تفاوت‌ها و خصوصیات فرزندان این دوره را نگریست تا در روش های فرزندپروری موفق شد.

وی یادآور شد : موضوع خانواده پژوهی و فرزند پروری با توجه به نقش مهم حانواده در سلامت روحی انسان‌ها و وجود شخصیت‌های سالم کارآمد در جامعه اهمیت زیادی دارد.

روانشناس بالینی اظهار داشت: با نگاه به گذشته می بینیم خانواده ها به صورت گسترده زندگی می‌کردند ، در بسیاری چیزها شریک بودند و در رفع مشکلات به هم کمک کرده و از رخ دادن طلاق در خانواده جلوگیری می‌کردند اما آهسته آهسته خانواده ها از حالت گسترده خارج شدند  و شکلی هسته‌ای به خود گرفتند.

وی ادامه داد: خانواده هسته‌ای مزایا و معایبی چون تنهایی دارد ، والدین باید وقت بیشتری برای بچه‌ها بگذارد باهم مشاوره داشته و از خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند.

 فردوسی با اشاره به تقسیم‌بندی خانواده به خانواده‌های معیوب , احساساتی و هیجانی گفت: امروزه از منظرهای گوناگون مانند هیجان به خانواده نگریسته می‌شود ، خانواده‌های هیجانی رفتارهای تکانه‌ای دارند و با آسیب زا بودن تولید اضطراب می‌کنند و بچه ها در این خانواده ها ، همیشه انتظار یک اتفاق بد ، مشکل و خطر قریب الوقوع می کشند که آنها را به ستوه می‌آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با برشمردن نشانه‌های اضطراب مانند عرق کردن کف دست و سرد بودن دست‌ها ، ساعت‌ها بیدار بودن در شب ، وجود درد در ناحیه شکم ، سردرد و... گفت: افراد معمولا به دنبال درمان دردهای خود وقتی می‌فهمند درد منشاء عصبی دارد دیگر به آن توجهی ندارند در حالی باید این دردها ریشه یابی و رفتارشناسی شود.

وی والدین را به مرور نکردن خاطرات گذشته و ریشه یابی رفتارها ، پرهیز از نصیحت کردن ، تمرکز نکردن روی نقاط منفی ، مثبت نگری ، داشتن خواب کافی به اندازه ۸ ساعت در شبانه روزو... توصیه کرد و تصریح کرد: ابتدا باید باید حال خود را خوب کنیم تا بتوانیم حال دیگران را هم خوب کنیم ، همچنین باید بدانیم کیفیت رفتار مهم است نه کمیت آن ، درساعاتی که وقت داریم نزد فرزندان باشیم باید داد و فریاد نکرده و به برآورده کردن نیازهای آنها توجه کنیم.

فردوسی همچنین گفت:فرزندان، تقلید گرا و تقلیدکننده رفتارهای ما هستند ، آنها تحلیل گرا نیستند ، ما به عنوان پدر و مادر باید شکرگزار چیزهایی که خدا به ما داده ، باشیم تا فرزندانی شکر گذار داشته باشیم ، همینطور لازم است به تلاش و کوشش و آموختن مهارت هم هم باید توجه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: رشد اخلاقی در جامعه ما صعیف است همراه با رشد علمی باید به رشد روح و روان و اخلاق هم توجه داشت ،ما باید خودمان خودمان را رشد دهیم تا بتوانیم سالم زندگی کنیم ، رفتار اجتماعی هم مهم است و باید به رشد آن در خود و بچه هایمان توجه داشته باشیم .

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه رشد اجتماعی باید به میزان بالا رفتن سن باشد، افزود: خانواده‌ها باید به رفت و آمد با اقوام توجه داشته باشند تا رشد اجتماعی دربچه ها تقویت شود ، همچنین لازم است به ورزش کردن و رفتن با بچه‌ها به فضاهای گردشگری و سرسبز هم توجه داشت.

وی ادامه داد : انسان موفق پشتکار دارد ، باید بچه های ما یاد بگیرند که کارشان را تا انتها انجام دهند ، بچه ها باید عمیق درس بخوانند و بدانند افرادی که کمتر تمرکز می کنند کم حوصله هستند.

فردوسی یادآور شد : از خودمان برای بچه هایمان تعریف نکنیم چون به خصوص بچه های نوجوان به افراد مثل خود گرایش دارند، در تربیت کردن باید بگوییم ما هم یک روز مانند شما بودیم و بعد راهکار بدهیم.

وی همینطور با تاکید براینکه خانواده ها باید همسو و منسجم باشند ،  به گذاشتن نشست‌های خانوادگی ، احترام گذاشتن به هم ، به گونه‌ای رفتار کردن که فرزندان از بیان کردن حرف هایشان هراس به دل راه ندهند، پشت سرهم بدگویی نکردن ، نشان دادن رفتار محبت آمیز ، عصبانیت همسر خود را در غیاب او و در نزد فرزندان  به بیماری ربط دادن، حامی هم بودن ، صدا زدن هم با کلماتی به رنگ طبیعت ، بر زبان نیاوردن حرف زشت ، از ظاهر فرزندان تعریف کردن و...توصیه کرد.

شهردار میبد نیز در این نشست خانواده را قدیمی ترین نهاد اجتماعی برشمرد که باید به جایگاه ویژه آن توجه داشت و آن را از آسیب ها دور نگاه داشت.

علیرضا نقوی افزود: زمانی می توانیم ادعا کنیم شهری سالم داریم که خانواده و فرزندانی سالم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: جامعه سنتی ایران هنوز نتوانسته بود آموزش های دوره مدرن را ببیند که یک بازه با دوره فرا مدرن روبرو شد و لازم است با یک سری مسائل برای دور ماندن از آسیب ها آشنا شویم.

شهردار میبد به توسعه فرهنگی و اجتماعی در کنار توسعه عمرانی نوید داد و افزود: در این راستا مقرر شد ازمهرماه امسال پنجشنبه‌های آخر هر ماه سلسله نشست‌هایی تحت عنوان «خوشبختی آموختنی است» برگزار شود و در این مسیر پیشنهادات و نظرات شهروندان به بهتر برگزار کردن نشست ها می انجامد.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.