سیدمحمد رستگاری جمعه شب در آخرین روز هفته دولت( دوم الی هشتم شهریور) در روستای فهرج، افزود: در حالیکه بخش مرکزی یزد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند،کارهای خوبی در گذشته انجام شد، اما وضعیت چندان مناسب نیست.

وی ادامه داد: در بسیاری از شهرستان‌های استان نمانیدگی اداره‌های مختلف فعالیت دارد، اما در مرکز استان تعدادی از اداره‌های دولتی شهرستان دایر نشده، نهاد یا متولی برای پیگیری  امور منطقه مشخص نشده است.

فرماندار سابق مهریز در این ارتباط از منطقه اکرمیه بخش مرکزی یزد به عنوان مثال یاد کرد و اظهار داشت: این منطقه بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد، اگر برای مشکل مناطق حاشیه شهر اقدامی نشود، قطعا جمعیت به مرکز شهر مهاجرت خواهند کرد.

رستگاری با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و محیط زیست، دلیل آن را موازی کاری و یا نبود هم افزایی در بین نهادها و اداره‌های شهرستان دانست و گفت: به همین دلیل کار سخت است و در این ارتباط ، مواردی به عنوان اولویت انتخاب کردیم.

فرماندار یزد در این ارتباط از اصلاح مسیل( رودخانه خشک) شهر یزد یاد کرد و گفت: با توجه به بارندگی و سیل آب پارسال، با جدیت موضوع پیگیری خواهد شد و در حال حاضر کارهایی از بلوار دانشجو تا محل بنیاد شهید در حال انجام است.

وی دومین اولویت را رفع مشکل زیست محیطی منطقه از جمله وجود پساب و فاضلاب یزد یاد کرد  که به گفته وی مورد اعتراض شهروندان شاهدیه و زارچ است و در این ارتباط جلساتی برگزار شد، انتقال و جانمایی جدیدی مصوب شد و با تغییر و تحول در مدیریت آب و فاضلاب، پیگیری‌ها نسبت به گذشته کمرنگ تر شدهاست.

رستگاری در ادامه اظهار امیدواری کرد که مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود عمل کنند تا قولی که به مردم داده‌ شد، به موقع انجام شود.

فرماندار یزد اظهار داشت: سومین مورد احیای قنات جهانی زارچ است که در حال حاضر تا بخشی  از خیابان کاشانی آب شیرین دارد، به تازگی نشست‌هایی با مسئولان بیمارستان گودرز و تعدادی از مکان‌هایی که پساب فاضلاب خود را در این قنات می‌ریخته‌اند، برگزار شد، امیدواریم، هرچه سریعتر شاهد احیای این سازه آبی که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت است، باشیم.

رستگاری از بازار به عنوان مورد بعدی چالش منطقه یاد کرد و افزود: بازار، قطب اصلی فعالیت‌های تجارو بازرگانان یزدی است که بخش قدیم آن شرایط خوبی نداشت، نشست‌هایی در این ارتباط برگزار شد و بازسازی پشت بام در حال انجام است .

وی در این ارتباط توضیح داد: با توجه به اختلافی که میان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و بازاریان برای نصب دکل برق برای تامین روشنایی و امنیت پشت بام وجود داشت، به تازگی مشکل رفع و مقرر شد شیوه نامه‌ای اجرایی با مشارکت طرفین تهیه و طبق آن در بقیه موارد اقدام شود.

رئیس شورای تامین شهرستان در ادامه با اشاره به حضور و فعالیت شهروندان خارجی مجاز از افزایش فعالیت آنها در بسیاری مشاغل خبر داد و تاکید کرد: البته زمینه اشتغال مهاجران خارجی که هم اکنون مهمان مردم استان یزد هستند، باید فراهم شود، تا آنها زندگی زندگی آبرومندانه‌ای در جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

رستگاری تصریح کرد: عمده مشاغل مربوط به بازار میوه و تره بار، ضایعات و کوره‌های آجرپزی  در اختیار آنهاست و برای رفع این چالش اجتماعی و اقتصادی نیاز به هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی است تا با اتفاق نظر اقدام شود.

به گفته وی رفع مشکل واحدهای آموزشی و نانوایی‌های مرکز استان از دیگر اولویت‌های مجموعه فرمانداری است، متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واحدهای آموزشی مشکل دارد و ابراز امیدواری کرد که این چالش تا قبل از شروع سال تحصیلی رفع شود.

فرماندار مرکز استان یزد یکی از دغدغه مردم را نان برشمرد و یادآور شد: در صورت دریافت گزارش مردمی، موضوع سریعا رسیدگی می‌شود و در صورت تخلف نسبت به کاهش سهمیه آرد و حتی تعطیلی نانوایی متخلف اقدام خواهد شد و کمبود نظارت در این زمینه را هم تایید کرد.

رستگاری که ۶ ماه قبل سکان فرمانداری یزد را در دست گرفت، یادآورشد: پس از بررسی‌ها مشخص شد هرچند کارهای زیادی صورت گرفته است ولی در شهرستان کارهای ناتمام زیادی هم وجود دارد، مشارکت و پیگیری همه دستگاه‌ها ضروری است.

وی خواهان برگزاری یکی از جلسات شورای اداری استان در بخش مرکزی یزد شد تا با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی نسبت به رفع مشکلات تصمیم گرفته شود .

وی تاکید کرد: البته ما پاسخگویی و شفافیت را که لازمه‌های حکمرانی خوب است، همواره سرلوحه کارهای خود قرار داده‌ایم و حضور مرتب در بین مردم روستاها، بخش‌ها  و مناطق مختلف شهر به همین دلیل است.

همچنین محمدحسین پاکدل بخشدار مرکزی یزد گفت: این بخش ۴۵ هزار نفر جمعیت ، ۱۱ دهیاری و ۸۵۰ هکتار گلخانه دارد و از لحاظ کشت گیاهان گلخانه‌ای در جایگاه نخست استان قرار دارد.

وی افزود: بخش مرکزی که در حاشیه شهر یزد قرار دارد با مشکلات متعددی روبروست، متاسفانه آنگونه مورد توجه نهادهای مسئول قرار نگرفته و نوع عملکرد برخی واحدهای مستقر در بخش مرکزی خوشایند نیست.

بخشدار مرکزی یزد، یکی از این موارد را تداوم کشت سنتی، اشتغال بالای شهروندان خارجی در مجتمع‌های دامداری و گلخانه‌ها و دیگر فعالیت‌ها بر شمرد و این عوامل را یکی از موارد گسترش حاشیه نشینی از سوی مهاجران خارجی و نیز داخلی در اطراف شهر ذکر کرد.

پاکدل خواهان بررسی معضلات این بخش و تصمیم گیری بیشتر توسط دستگاه‌های مسئول شد و گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود اعتبار با گلایه‌ شهروندان روبرو هستیم که بخشی از انتقاد مردم به حق است و تقاضای پاسخگویی داریم.

در این نشست فرماندار و بخشدار مرکزی یزد به پرسش‌های خبرنگاران یزد پاسخ دادند.

۷۵۳۷ / ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.