به گزارش ایرنا محمدرضا آخوندی، دوشنبه شب به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود: بهره برداری از معادن به 75 هزار هکتار از اراضی استان زیان وارد کرد هر چند این بهره برداری با مجوز صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: در سالجاری ، استعلام‌هایی از اداره کل منابع طبیعی استان برای اکتشافات معدنی در یک میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی استان درخواست شد که با 134 هزار هکتار از این میزان موافقت شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به توجه مقام معظم رهبری ، دولت و مجلس به اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: امسال افزون بر 15.9 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یافت.
وی خاطر نشان کرد: این مبلغ در حوزه مختلف آبخیزداری شامل مراتع ، حفاظت ، توانمند سازی جوامع محلی و حفاظت امور اراضی استان هزینه شده که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

** ایجاد 14 پارک جنگلی در شهرستان های یزد
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد هم در این نشست از ایجاد 14 پارک جنگلی در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: برخی از این پاک ها به دلیل کمبود منابع به شهرداری‌ها شهرستانهای مربوطه واگذار شده است .
هدایت الله میرشمسی افزود: 70 هزار هکتار سطح زیرکشت جنگل‌های دست‌کاشت استان است اما امسال توسعه کشت انجام نشد و رویکردهای منابع طبیعی به سمت مراقبت و نگهداری از جنگل‌های موجود است.
میرشمسی یادآور شد: سالجاری از اعتبار 1.5 میلیارد تومان مصوب شده برای حوزه جنگل‌ها و مراتع استان ، 400 میلیون تومان برای احیای 200 هکتار از جنگل‌های خاتم و 1.1 میلیارد تومان نیز برای احیای 2 هزار و 500 هکتار از مراتع در هفت حوزه آبخیز 9 شهرستان استان هزینه شده است.

**خلع ید 448 هکتار از اراضی منابع طبیعی
مسئول اداره حقوقی منابع طبیعی استان یزد هم در این نشست افزود: در سالجاری 448 هکتار از اراضی ملی این استان رفع تصرف و خلع ید شد که در این زمینه 749 فقره پرونده شامل کیفری ، حقوقی و ویژه تشکیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: اداره حقوقی به محض اطلاع از تجاوز به اراضی ملی به سرعت وارد عمل می‌شود که در این رابطه 79 پرونده نیز تشکیل شده است.
مسئول اداره حقوقی منابع طبیعی استان یزد گفت: بیشترین تصرف اراضی مربوط به مناطق ییلاقی در شهرستان های تفت و مهریز صورت گرفته است.
وی پیشگیری از تصرفات اراضی ملی را از اولویت های اصلی این اداره کل در بخش حفاظت بیان کرد و افزود: برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، برنامه های آگاهی بخشی نیز در دستور کار قرار دارد.

** شماره تلفن 1504 (امداد جنگل و مرتع)
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان یزد هم گفت: گشت و مراقبت در عرصه‌های منابع طبیعی استان یزد افزایش یافته و بحث حفاظت عرصه و اعیان، اطلاع رسانی به موقع، جلوگیری از تردد غیرمجاز دام به مراتع در دستور کار است.
سرهنگ مهدی مختومی از مردم خواست هرگونه تعرض به طبیعت، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع را به شماره تلفن 1504 (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.
وی خاطر نشان کرد: مأموران گشت حفاظت منابع طبیعی در اسرع وقت موضوع را پیگیری و از تصرف به اراضی جلوگیری خواهند کرد.

** پاسخ ماهانه به 200 استعلام
همچنین معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی استان یزد گفت: ماهانه به 200 استعلام برای بهره برداری از معادن توسط این اداره کل پاسخ داده می شود.
جعفر اسماعیلی در زمینه واگذاری اراضی منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های غیرکشاورزی نیز بیان کرد: امسال ۳۵۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی به این قبیل طرح‌ها اختصاص یافته است.
رییس اداره کنترل و سیلاب منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: امسال حدود ۱۰۰ میلیارد ریال از اعتبار صندوق توسعه ملی به بحث آبخیزداری در یزد اختصاص یافت که با این رقم، ۱۵ قرارداد منعقد و در ۵۳ نقطه استان پروژه‌های مختلف انجام شد.
ابوالقاسم مجیدنیا افزود: عمده این طرح‌ها مربوط به کنترل سیل و هدایت هرزآب‌ها و مربوط به ایجاد دیوار ساحلی، بند خاکی و … بوده است.
98 درصد از مساحت استان به وسعت هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است که 38 درصد عرصه‌ها به میزان بیش از 2 میلیون و 650هزار هکتار اراضی بیابانی را شامل می‌شود.
13 منطقه تحت فرسایش بادی در استان یزد شناسایی‌شده است که مساحتی افزون بر یک‌میلیون و 212 هزار هکتار را شامل می‌شود این کانون‌ها تقریباً در تمام شهرستان‌های استان پراکنده‌اند.
از 15 تا 21 اسفندماه هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و شعار این هفته هم منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی اعلام شده است.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.