امسال با وجود رونق بارشهای زمستانی که در برخی استانها مانند لرستان و خوزستان به وقوع سیل منجر شد، استان یزد این کویر تفتیده مرکز ایران به همراه سیستان و بلوچستان شاهد کمترین میزان بارش بود.
در سال زراعی جاری (اول مهرماه تا نیمه بهمن) 20 میلیمتر بارش در استان یزد ثبت شده که کمتر از نصف متوسط بلندمدت بارش های این استان که در همین مدت 44.5 میلیمتر بوده، می باشد.
بیش از یک دهه است که متوسط بارش سالانه استان یزد به زحمت به 60 میلیمتر در سال می رسد در کنار این مشکل، پایین رفتن سطح آب سفره های زیرزمینی، کاهش هرچه بیشتر کیفیت آب، فرونشست زمین در برخی دشتهای استان و تعرضاتی که به خط انتقال آب صورت گرفته، وضعیت تامین آب استان یزد را در شرایطی بحرانی و شکننده قرار داده است.
شکوفه کردن درختان در چله فصل سرما در برخی مناطق استان یزد نیز بیانگر آن است که زمستان به این استان نرسیده، پایان یافته و امید چندانی نمی توان به بارش روزهای باقی مانده این فصل داشت.
شاید یزدی های هم باید به تاسی استاندار این استان برای خانه همسایه آرزوی چراغ کنند، چراکه اگر بارشهای زمستانی در استان چهارمحال و بختیاری خوب باشد، حال و روز آب در استانهای اصفهان، خوزستان و یزد نیز بهتر از شرایط موجود خواهد بود.
حدود نیمی از منابع آب شرب استان یزد از طریق خط انتقال آب از منابع زاینده رود تامین می شود.
6014/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.