در حوزه دین، اصطلاح مقدس و قدسی به طور معمول تداعی کننده مفهوم جوهر و درون مایه اصلی دین است.
پژوهش ها نشان می دهد وجود مکان های مقدس و حضور مردم در آنها باعث تقویت احساس دینی، تقوی و اخلاق در جامعه می شود؛ زائران مکان های متبرکه سالکان سیر الی الحق و زائران ملکوت الهی هستند و به همین خاطر باید امکانات لازم برای رفاه حال آنان در این مکان ها فراهم شود.
صاحب نظران حوزه علم، فرهنگ و دین، متولیان فرهنگی و تبلیغاتی نیز باید با ارائه آثار و مقاله علمی و از طریق روانشناسی و پدیدارشناسی دین، اهمیت و کارکرد معنوی، روحانی و اخلاقی مقدسات را بیش از پیش به طبقات مختلف جامعه به خصوص نسل نوجوان و جوان یادآوری و توجیه عقلانی و علمی کنند تا زیارت و رجوع به مکان متبرکه، نوعی ارتجاع و کهنه پرستی تلقی نشود.
در این بین، نحوه اعزام به مکان های مقدس و میزان رضایت زائران از متولیان و دست اندرکاران این حوزه اهمیت فراوانی دارد.
امور زیارتی در ایران اکنون زیر نظر سازمان حج و زیارت به عنوان سازمانی دولتی، مستقل و زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود و در این بین، اعزام زائران به عتبات عالیات توسط شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران (شمسا) صورت می گیرد.
هزینه اعزام زائران عتبات عالیات توسط شرکت شمسا در حالی 21 میلیون ریال است که گفته می شود شرکت های دیگری آمادگی ارائه چنین خدماتی با دریافت هزینه ای به مراتب کمتر دارند.
هرچند سازمان حج و زیارت طرح «ابرار» را ویژه سفرهای ارزان قیمت و زمینی برای اعزام اقشار ضعیف و کم برخوردار به عتبات در دستور کار دارد، اما هزینه اعزام در این طرح فقط حدود سه میلیون ریال کمتر از اعزام کاروان های عادی است.
هزینه های هفت شب سفر زمینی زائران به عتبات در طرح
«ابرار» از 17 تا 18 میلیون ریال و برای کاروان های عادی 21 میلیون ریال است.
حال سئوال اینجاست که اعزام انحصاری زائران توسط یک شرکت زیر نظر سازمان حج و زیارت به ارائه خدمات مطلوب تر و ارزان تر می انجامد یا رقابتی کردن آن؟
امید می رود مسئولان سازمان حج و زیارت با اتخاذ راهکارهای مناسب زمینه تسهیل بیش از پیش اعزام زائران عتبات عالیات و خدمت رسانی مطلوب تر به زائران را فراهم کنند.
ثبت نام زائران عتبات عالیات در 2 هزار و 500 دفتر خدمات زیارتی در سراسر کشور انجام می شود؛ دفاتری که اکثر آنها سهامدار شرکت شمسا هستند.
خبرنگار مرکز یزد
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.