به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) یزد، رضا برهانی در کمیته تخصصی آب استان در گزارشی در مورد چگونگی بارندگی های چند ساله اخیر گفت: یزد، جزو کم بارش ترین استان هاست.
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم باعث دگرگونی شد به گونه ای که بارش ها در فصل گرم به شکل کوتاه ولی شدید و منجر به سیلاب می شود.
همچنین رئیس کانون تفکر آب استان گفت: عامل اصلی پدیده خشکسالی که یزد و کشور را تحت تاثیر قرار داده ، تغییر اقلیم گرمایشی به دلیل تولید گاز مونوکسید کربن است .
علی اصغر سمسار یزدی افزود : 10 شاخص ، دمای سطح زمین را از سال 1906 تا 2005 در حدود 0.6 تا 0.9 افزایش داد.
وی ادامه داد: این شاخص ها دمای هوا بر روی اقیانوس ها، کاهش قطر یخچال های قطبی، ذوب یخچال های طبیعی، افزایش آب سطح دریاها، افزایش رطوبت، افزایش گرمای اقیانوس ها، افزایش دمای سطح آب، کاهش میزان برف و دمای لایه اتمسفر شده است.
رئیس کانون تفکر آب یزد اظهار داشت : سال های اخیر ، مقدار دی اکسید کربن تا 40 درصد افزایش پیدا کرد.
متوسط بارندگی کشور در سال آبی 98 -97 ( مهر تا پایان دی) 117.2 میلیمتر و پایان آذر ماه 85.7 میلیمتر گزارش شد.
در پاییز سال 1397، ماهانه به طور میانگین حدود 28 میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شد که در نخستین ماه فصل زمستان این عدد با رشد 3.5 میلیمتر به 31.5 میلیمتر رسید.
این آمار در یزد کاهش دارد، یعنی در سه ماهه پاییز که متوسط بارندگی استان 13.3 میلمتر و میانگین هر ماه 4.1 میلیمتر بود در دی ماه ، بارش ها به نصف کاهش یافت و به 2.1 میلیمتر رسید.
همچنین استان های کم بارش ، سیستان و بلوچستان با 4.9 میلیمتر ( بدون تغییر آمار بارندگی ها نسبت به پایان پاییز ) یزد با 15.4 میلیمتر ، خراسان جنوبی با 22.5 میلیمتر و کرمان با 26.3 میلیمتر اعلام شد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.