به گزارش ایرنا، ناصر فکوهی عصر شنبه در نشست بررسی رسالت علوم اجتماعی در توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران در دانشگاه یزد افزود: عمده مشکلات کشورمان فرهنگی و اجتماعی است و به همین دلیل گروه های مختلف حاضر به تحمل یکدیگر نیستند.
وی خاطر نشان کرد: علوم اجتماعی می تواند به همه کنشگران اجتماعی کمک کند تا از طریق پذیرش تفاوت ها، به جامعه انسانی مدرن و موفق دست یابند.
وی با بیان اینکه فناوری قابل خریدن است، اما مدنیت را نمی توان خرید، اظهار داشت: علوم اجتماعی بخش تفکیک ناپذیر نظام شناختی و دانشگاهی است.
استاد گروه انسان شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: علوم اجتماعی در ایران نیازمند سیاست گذاری و در نظر گرفتن جنبه های مختلف آن است.
وی ادامه داد: برای مثال می توان برخی فعالیت های علمی را جایگزین واحدهای درسی کرد.
فکوهی متولد سال 1335 در تهران، انسان‌ شناس، نویسنده و مترجم ایرانی است که دکترای جدید انسان‌شناسی سیاسی خود را در سال 1373 از دانشگاه پاریس دریافت کرد و آثار متعددی در حوزه انسان ‌شناسی اعم از تالیف و ترجمه دارد.
وی، مدیر وبگاه انسان‌شناسی و فرهنگ و عضو انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و ایران ‌شناسی‌ نیز است.
از مهم‌ترین تالیفات فکوهی می‌ توان به کتاب ‌های تاریخ اندیشه و نظریه‌ های انسان ‌شناسی، انسان ‌شناسی شهری و پاره ‌های انسان ‌شناسی اشاره کرد.
فکوهی در گفت و گوها و مقالات خود با نگاهی انسان‌ شناسانه به موضوعات متفاوتی از جمله جوانان و ازدواج آنها، زنان، مشکلات نظام دانشگاهی، بومی گزینی، نقد فیلم‌های داستانی و مستند و وقایع سیاسی خاورمیانه پرداخته، همچنین به بسط رویکرد اخیر خود در ارتباط با اقوام و حوزه‌های مختلف فرهنگ و هویت قومی و غیره در مجلات، روزنامه‌ها، وبگاه‌های خبری و جامعه‌شناسی داخل و خارج از ایران و همچنین جلسات نقد و بررسی در نشست های مختلف پرداخته ‌است.
استان یزد دارای حدود یکصد هزار دانشجوست که در 68 مرکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند و از این تعداد حدود 14 هزار دانشجو در دانشگاه یزد تحصیل می کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌ میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
7532 / 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.