استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
به گزارش ایرنا دکتر جلیل عفتی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان (12 آذر) در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون برای 25 هزار و 200 معلول پرونده تشکیل شد.
وی اضافه کرد: این افراد مستقیماً و بقیه نیز غیرمستقیم از خدمات سازمان بهزیستی در یزد بهره‌مند می شوند.
عفتی بابیان اینکه بیشتر معلولان یزد مرد هستند، اظهار داشت: 38 درصد معلول جسمی حرکتی، 34 درصد معلول ذهنی ، 13.5 درصد با مشکل بینایی ، 12 درصد نیز ناشنوا و بقیه دچار دیگر معلولیت‌ها هستند.
مدیرکل بهزیستی یزد در ادامه با یادآوری افزایش سالانه تعداد معلولان استان تاکید کرد: مسائل ژنتیکی و محیطی از جمله علت بروز معلولیت‌هاست.
وی افزود: برای پیشگیری از عوامل ژنتیکی و وراثتی طرح‌های غربالگری شنوایی نوزادان ، تنبلی چشم و مشاوره‌های قبل ازدواج در حال انجام است که به نتایج خوبی هم‌دست یافته ایم.
مدیرکل بهزیستی یزد خاطرنشان کرد: خوشبختانه در 2 سال گذشته کودک ناشنوایی به مدارس استثنایی استان مراجعه نکرد که این موفقیت نتیجه اجرای طرح غربالگری شنوایی در کودکان بدو تولد است.
وی از 300 مورد سقط درمانی سالانه در استان خبر داد و افزود: با وجود اقدام‌های پیشگیری آمار معلولان در حال افزایش است که علت آن ناشی از حوادث رانندگی و بیماری‌هایی چون دیابت(قند) است.
عفتی ادامه داد: 90 درصد معلولان ضایعه نخاعی استان مربوط به حوادث رانندگی است،هر اندازه مردم بهتر زندگی کنند شاهد کاهش انواع معلولیت ها در جامعه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 206 مرکز دولتی و خصوصی درزمینهٔ های مختلف به معلولان خدمات توان‌بخشی ارائه می دهند.
مدیرکل بهزیستی یزد در ادامه بر مناسب‌سازی معابر عمومی و محیط‌های شهری برای تردد معلولان تاکید کرد و یادآور شد: وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی یزد نسبت به استان‌های که رتبه توسعه‌یافتگی آنها پایین‌تر از این استان هست، بدتر است.
عفتی خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی جلسات که در مورد استفاده معلولان از شبکه حمل‌ونقل عمومی صحبت می شود برخی افراد با طرح این پرسش مگر چند تا معلول استان از ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری استفاده می کنند؟
وی تصریح کرد: مناسب‌سازی فضاهای شهری باید همواره اولویت مسئولان و برنامه ریزان باشد، اصلاً بحث آمار نیست حتی اگر یک معلول هم در استان باشد باید شرایط برای حضورش در جامعه فراهم شود.
مدیرکل بهزیستی یزد افزود: شورای شهر یزد قول تامین چند دستگاه اتوبوس حمل‌ونقل برای معلولان داد، امیدواریم، این وعده محقق شود.
12 آذر ماه‌روز جهانی معلولان نامگذاری شد که شعار این روز توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیر سازی و برابری اعلام‌شده است.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.