سید جمال سجادی پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از آخرین مراحل برداشت زعفران در بخش بهمن ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، متوسط تولید این محصول در هر هکتار را چهار و نیم کیلوگرم ذکر کرد .
وی با اشاره به اینکه در هر هکتار مزارع زعفران 900 نفر روز اشتغال‌ زایی وجود دارد، افزود: با توجه به کم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌افزوده ، امسال 104 هکتار به مجموع زیر کشت زعفران استان افزوده می‌شود و سطح زیرکشت به 734 هکتار افزایش خواهد یافت.
وی بابیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به بهاباد، بافق ، مهریز و ابرکوه است، تصریح کرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید کشور را دارد.
این مسئول ارشد کشاورزی استان یزد یادآور شد: با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی در اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول ، هرسال به سطح زیر کشت زعفران در استان افزوده می‌شود.
سجادی پور اضافه کرد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.
وی بابیان اینکه افزون بر چهار هزار کشاورز در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شد: زمان کشت گیاه شهریور است و با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت آن از نیمه دوم آبان ماه در برخی مناطق آغاز و تا اواسط آذرماه ادامه دارد.
وی تصریح کرد : یزد ازجمله استان‌هایی است که در 2 دهه اخیر با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبه‌روست که بخش مهمی از مساحت استان به کاشت انواع محصول کشاورزی اختصاص دارد.
وی تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان ازجمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصولات ، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود.
سالانه افزون بر یک‌میلیون و 620 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت 76 هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل 790 هزار تن محصول زراعی و باغی و 450 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزار تن محصول دامی تولید می‌شود.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.