مهدی غیب الهی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا متوسط تولید را هفت تن در هر هکتار و در بعضی از باغ‌ها را تا 10 تن در واحد سطح ذکر کرد.
وی دلیل کاهش تولید را تداوم 2دهه پدیده خشکسالی ، افت سطح آب‌های زیرزمینی ، تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصول کم آبخواه عنوان کرد.
وی ارقام مرغوب منطقه را زعفرانی ، انجیری و بومی پاییزی ذکر کرد و یادآور شد: ایجاد صنایع فرآوری نقش تأثیرگذاری در توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال دارد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: سالانه در شرایط عادی از هشت هزار هکتار باغ‌های شهرستان 45 هزار تن انواع محصول سردرختی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
وی میوه‌های تولیدی را زردآلو، گوجه‌سبز، انگور، خربزه ، خربزه مجیدی ، هندوانه، انگور ، انجیر ، شلیل و هلو ذکر کرد.
غیب الهی خاطرنشان کرد: در سال زراعی 97 - 96، این عدد نسبت به سال زراعی قبل به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی منطقه، 25 درصد کاهش دارد.
به گفته این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی ابرکوه برای بهره‌وری آب از سال 1370 تاکنون در سه هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان با مشارکت کشاورزان و کمک‌های رایگان دولت سیستم آبیاری نوین اجراشده است.

** لزوم مدیریت علمی در بهره‌وری آب
فرماندار و رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه چندی قبل گفته بود: اهمیت و مدیریت برداشت آب در بخش کشاورزی یکی از ضرورت‌های شهرستان است که باید کشاورزان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.
محمدکاظمی نسب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به خاطر کم‌آبی و تبعات خشکسالی ، بخش کشاورزی در شرایطی قرار دارد که کشاورزان باید برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین کمر همت ببندند.
وی بابیان اینکه این قشر پرتلاش در تولید محصول می‌توانند عزم خود را در مدیریت برداشت آب جزم کنند ، تأکید کرد: مدیریت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در مزارع و باغ‌ها با پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت ، با کشاورزان همکاری می‌کند.

** صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی
همچنین رئیس منابع آب شهرستان ابرکوه گفت: 17 میلیون مترمکعب آب زمستان گذشته در بخش کشاورزی با نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر روی چاه‌ها صرفه‌جویی شده است.
محمدعلی شرافت در تیرماه امسال منابع آبی منطقه را 648 حلقه چاه کشاورزی و 13رشته قنات فعال ذکر کرد و افزود: قبل از نصب کنتور هوشمند سالانه 157 میلیون مترمکعب آب از چاه‌ها برداشت می‌شد که این عدد به 140 میلیون مترمکعب رسید.
وی بابیان اینکه یکی از راه‌های مدیریت آب نصب کنتورهای حجمی هوشمند است ، اظهار داشت: این طرح با همکاری مدیریت توزیع برق و مشارکت کشاورزان از سال 1393 اجرا شد که تاکنون 85 درصد چاه‌ها به این سیستم مجهز شدند.
این مسئول به یک میلیارد و یک‌میلیون مترمکعب بیلان منفی آب شهرستان اشاره کرد و گفت: کمبود آب بسیار جدی است و کشاورزان نسبت به استفاده از آبیاری نوین برای مقابله با کم‌آبی و بی‌آبی تلاش کنند.
شرافت بابیان اینکه 66 سانتیمتر سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه افت کرد، ادامه داد: در سال زراعی 97 - 96 با اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی در فصل زمستان مقداری آب صرفه‌جویی شد.
وی با اشاره به تبیین آثار مثبت اجرای طرح خاموشی چاه‌های آب کشاورزی، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای حفظ منابع آب موجود در طرح خاموشی زمستانه ، چاه‌های کشاورزی در این شهرستان برق چاه‌های کشاورزی 60 روز در 2 دوره 30 روزه قطع می‌شود.
35 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را تأمین می‌کند.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.