به گزارش ایرنا، رویا بابایی از اعضای این موسسه گفت : اینجا خزر دارد آهسته آهسته می میرد ، حال ماهی ها خوب نیست . فاضلاب و سموم کشاورزی، آلودگی های نفتی ، خشکسالی و نابخردی های آدمی دارد جان دریا را می گیرد.
هنرمندی با در بطری های پلاستیکی تصویر بالونی را روی تابلوی بزرگی به تصویر کشیده بود تا آرزوهای دوستداران خزر را با خود به آسمان ببرد و به گوش عرشیان برساند.
اعضای موسسه در غرفه صنایع دستی حصیربافی تولیدی از گیاهان آبزی و همچنین تولیدات بازیافتی با هدف حفظ بهتر طبیعت را به نمایش گذاشته بودند.
صدای امواج با موسیقی زیبای سنتی و اشعار مولانا در هم آمیخته بود و گوش را می نواخت.
فریبرز جمال زاد سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به انواع الودگی های شیمیایی و نفتی و فاضلابهای ورودی به خزر بر نقش کشورهای حاشیه این دریا بر پیشگیری از ورود آلاینده ها تاکید کرد.
نمایش انیمیشن زیبای بهزاد رسول زاده هنرمند این شهرستان با عنوان ' ماهی ها در دریا می میرند' بخش دیگری از این برنامه بود.
سجاد عبدلی شاعر رضوانشهری نیز شعری برای دریا سرود و از تلخ کامی های دریا گفت.
رهنمون مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر گزارشی از اقدامات این نیروگاه ارائه داد.
کدبانوهای با سلیقه تالش نیز در غرفه ای خوراکهای دریایی نظیر ماهی شکم پر ، دیبیجا، رولت ماهی را برای نشان دادن نعمات دریا در معرض تماشا قرار دادند.
اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه عکاسی دریا ، داستانخوانی و رونمایی از کتاب یکی از بانوان نویسنده این شهرستان بخش دیگری از برنامه بود.
دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.
این دریا بزرگترین دریاچه جهان است. سطح دریای خزر در حدود 28 متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.
قسمت شمالی این دریا بسیار کم‌عمق است. به‌طوری‌که تنها نیم درصد آب دریا در یک‌چهارم شمالی دریا قرار دارد و عمق آن به‌طور میانگین کمتر از 5متر است. حدود 13خ رودخانه به این دریا می‌ریزند که اکثر آن‌ها از شمال غربی به دریا می‌پیوندند. بزرگترین آن‌ها رود ولگا است که هر سال به‌طور میانگین241کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می‌کند.
طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه جانوران و گیاهان منحصربه‌فردی کرده‌است اما در عین حال موجب شده تا در مقابل آلودگی‌های کشاورزی و صنعتی و نفتی بسیار آسیب‌پذیر باشد. از منابع مهم دریای خزر ذخایر نفت و گاز موجود در زیر بستر دریا و همچنین انواع ماهیان خاویاری را می‌توان نام برد.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.