در این اطلاعیه که نسخه ای از آن عصر پنجشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، افزوده شده: از خرید گوشت های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) جدا خودداری شود و از آنجایی که بیماری تب کریمه کنگو در پرندگان دیده نمی شود، بنابراین نباید نگران مصرف گوشت پرندگان بود.
در توصیه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو آمده است: قصاب ها و افرادی که مستقیم با دام سر و کار دارند، یا در کار ذبح دام هستند، یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند.
در ادامه این اطلاعیه بیان شده: این افراد باید از تماس مستقیم با حیوان و ترشحات آن، اجتناب کرده و افراد فعال در کشتارگاه ها نیز باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند، رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.
در این اطلاعیه اضافه شده: این بیماری یا از طریق کنه یا از طریق حیوان آلوده به انسان منتقل می‌ شود، در صورت انتشار با کنه، با کوچک‌ ترین گزشی، خون آلوده از کنه به انسان انتقال می یابد بنابراین افراد مشغول به کار در دامداری و قصابی‌ ها، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
در بخش دیگری از اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمده است: تنها عامل ابتلا به این بیماری تماس با لاشه و خون تازه حیوان بیمار و گزش کنه حامل بیماری است، بنابراین گوشت پخته بیماری را منتقل نمی ‌کند.
در ادامه بیان شده: شروع علائم ناگهانی بیماری تب کریمه کنگو حدود یک تا هفت روز طول می‌ کشد و تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلو درد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو است.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اطلاعیه خود آورده است: در برخی بیماران افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می شود؛ به دلیل این که متاسفانه دام بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 قرار گیرد تا ویروس‌ های آن کشته و پس از آن مصرف شود و هنگام خرد کردن گوشت نیز بهتر است از دستکش استفاده شود.
در این اطلاعیه بیان شده: هنگامی که فرد مراقب بیمار در معرض تماس پوستی یا پوستی مخاطی با خون، مایعات بدن و یا فضولات بیمار قرار می‌ گیرد بایستی بلافاصله سطح آلوده را با آب و صابون بشوید.
میزان ابتلای بیماری تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو با گرمای هوا رابطه مستقیم دارد، بنابراین هر قدر هوا گرم تر شود احتمال بروز آن شدت پیدا می کند، این بیماری مرگ و میر بالایی دارد اما اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.