رضا علیزاده روز سه شنبه در حاشیه افتتاح رسمی بازدید از اشیاء تمدن مارلیک که با حضور استاندار گیلان انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رشت، کریدور توزیع مسافر در استان است و برای ماندگاری گردشگران در این شهرستان، می بایست جاذبه های جدیدی ایجاد شود.
وی مجموعه بافت تاریخی رشت از جمله ساختمان شهرداری، پست و هتل ایران را ظرفیت مناسبی برای ایجاد مجموعه موزه ها در مرکز رشت عنوان کرد.
علیزاده با بیان اینکه شعار امسال در هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی 'موزه های درهم تنیده، رویکرد های نو، مردمان نو ' تعیین شده، ادامه داد: اقدامات مطلوبی در حوزه موزه های استان انجام شده بطوریکه سال گذشته بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در این حوزه جذب شد اما به هیچ عنوان کافی نیست.
وی تاکید کرد: در سال جدید مصمم به اجرای برنامه های جدید در حوزه موزه های تخصصی هستیم.
جام مارلیک پس از حدود نیم قرن دوری امروز (سه شنبه) بطور رسمی و با حضور استاندار گیلان در موطن خویش، گیلان رونمایی شد و مردمان این سرزمین توانستند از نزدیک، نشان هویتشان را در زادبوم خویش به تماشا بنشینند.
بازدید از 59 شیء زرین عصر آهن از جمله جام های زرین مارلیک و درخت زندگی در آستانه هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی در معرض تماشای مردم قرار گرفته است. اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و ... است که به مدت 15 روز برای مردمان گیلان زمین به نمایش گذارده می شود و پس از رشت، در کشور هلند به نمایش در می آیند.
28 اردیبهشت ماه، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نام گرفته است.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.