به گزارش خبرنگار ایرنا ابوالقاسم یوسفی نژاد روز شنبه در همایش نقش راه آهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بین المللی در هتل اسپیناس این شهرستان افزود: گمرک منطقه ویژه اقتصادی و گمرک ریلی به افزایش درآمدهای گمرکی استان گیلان کمک خواهد کرد و این ظرفیت ها از شاخص های اقتصاد مقاومتی برای بهبود فضای کسب و کار است.
وی بیان کرد: رویه های گمرکی در گمرکات گیلان به صورت الکترونیکی انجام می شود و این امر باعث ناامن شدن مرزها برای قاچاقچیان، افزایش درآمدهای گمرکی و فراهم شدن محیط امن تجاری شده است.
وی اظهار کرد: در گمرکات گیلان محیط امن و پویا برای تجارت فراهم شده و با شبانه روزی شدن گمرک آستارا، فعالیت های تجاری این شهرستان رونق گرفته است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران نیز در این همایش گفت: حمل و نقل ترکیبی در دنیا حرف اول را می زند و خوشبختانه شهرستان آستارا از این ظرفیت برخوردار است.
فاطمه مقیمی افزود: حجم سالانه حمل و نقل ریلی کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان 2 میلیون تن است و در آینده با افزایش به 50 میلیون تن، حضور ایران در بازارهای منطقه تقویت خواهد شد.
وی بیان کرد: کسب درآمد و اشتغالزایی از مزایای راه آهن است و به روز رسانی سیستم گمرک ایران و جمهوری آذربایجان و ساخت انبارهای نگهداری کالا در راه آهن باید مورد توجه مسئولان و سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.
مقیمی افزود: سرای تجاری ایرانیان توسط اتاق بازرگانی گیلان در جمهوری آذربایجان راه اندازی شده و گامی برای نمایش کالاها و تولیدات ایرانی است.
ایران و جمهوری آذربایجان در اوایل سال 1395 برای گسترش مناسبات اقتصادی خود به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و با تکمیل راه آهن، شهرهای آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان به هم متصل شدند و این مسیر ریلی در فروردین ماه امسال همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، به بهره برداری رسید و تاکنون چندین قطار باری حامل تخته از روسیه و جمهوری آذربایجان به آستارا و بارانداز آن وارد شده است.
بعد از تکمیل راه آهن رشت - قزوین و اتصال راه آهن آستارا به آن، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران برای انتقال بار از بندرهای جنوب به آستارا و حمل به کشورهای حوزه قفقاز و برعکس فعال خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی علیه غرب استان گیلان واقع است و با جمهوری آذربایجان، 38 کیلومتر مرز دریایی و 15 کیلومتر مرز خاکی دارد.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.