گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری آستارا حاکی است جعفر آهنگران غروب جمعه در بازدید از راه آهن آستارا - آستارا و در جلسه بررسی اتصال منطقه ویژه اقتصادی آستارا به راه آهن در فرمانداری این شهرستان افزود: با استفاده از ظرفیت بندر و راه آهن آستارا و اتصال این دو مرکز مهم اقتصادی، حمل و نقل ترکیبی در منطقه ایجاد خواهد شد.
فرماندار آستارا نیز در این بازدید و جلسه گفت: آستارا با سه موقعیت حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی در حوزه تجارت و صادرات ملی از قابلیت خوبی برخوردار است و متناسب با این جایگاه، باید فرصت های جدید سرمایه گذاری در آن ایجاد شود.
یونس رنجکش ادامه داد: باید از موقعیت های این شهرستان در توسعه ارتباط ریلی و بندر و در راستای هدف های اقتصادی کشور، به خوبی استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: بارانداز ریلی و بندر آستارا مکمل همدیگر هستند و گمرک زمینی از دیگر ظرفیت های آستاراست و باید برای راه اندازی مشاغلی در حوزه خدمات تجاری، گردشگری و صنایع تبدیلی برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: در صورت اتصال خط ریلی و بارانداز به بندر آستارا شاهد اجرای کامل حمل و نقل ترکیبی خواهیم بود و زمینه توسعه مضاعف منطقه فراهم می شود.
رنجکش افزود: برای جلوگیری از دوگانگی بین کارکردهای راه‌آهن، بندر و مرز زمینی بهتر است بارانداز خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا متصل شود و همه از این فضای جدید در سطح ملی، استانی و شهرستانی بهره مند شویم و تسریع در روند اجرای این طرح در اولویت قرار گیرد.
او گفت: در توسعه حمل و نقل دریایی آستارا اقدامات خوبی در بخش باری انجام شده و به منظور بهبود وضعیت کنونی نیازمند توجه به زیرساخت ها هستیم و در حوزه ریلی نیز خط آهن آستارا - آستارا و بارانداز می تواند از عوامل موثر توسعه باشد.
منطقه ویژه اقتصادی آستارا به وسعت 61 هکتار در محدوده بندر چند منظوره این شهرستان در خشکی و شاخه های موج شکن دریایی آن ایجاد می شود و جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 1395 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی متعهد شده بودند و مرحله نخست طرح ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان و پایانه آن، اوایل فروردین ماه امسال با حضور مقام های دو کشور در شهرستان آستارا در غرب استان گیلان افتتاح شد و در آینده با اتصال آن به راه آهن رشت - قزوین، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران تکمیل خواهد شد.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خاکی و 15 کیلومتر مرز آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.