به گزارش خبرنگار ایرنا آریا جهانگیری روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان لاهیجان اظهار داشت: از 226 واحد درمانی این شهرستان، جمع آوری پسماند 137 واحد به بخش خصوصی واگذار شده و از رها کردن پسماندهای بیمارستانی و عفونی جلوگیری می شود و تحت کنترل هستند.
وی با بیان اینکه زباله های معمولی این شهرستان در منطقه تموشل بین لاهیجان و سیاهکل دفن می شوند، افزود: ساماندهی و جمع آوری پسماندها بویژه بیمارستانی در لاهیجان مهم است که پسماندهای بیمارستان های قدیمی جمع آوری و برای زباله های دو بیمارستان درحال تاسیس میلاد و پیروز نیز برنامه ریزی شده است .
معاون عمرانی فرماندار لاهیجان ادامه داد: کمیته های فرعی پسماندهای کشاورزی به منظور کاهش سموم کشاورزی ، کمیته پسماند شهری و صنعتی به ریاست شهرداری، کمیته شهری و روستایی توسط بخشداران و دهیاران برای کنترل و ساماندهی زباله ها تشکیل و بر این مسائل نظارت دارند.
به گفته جهانگیری، از 33 هزار خانوار شهر لاهیجان، 17 هزار خانوار طرح تفکیک زباله از مبدا را انجام می دهند و روزانه 90 تا 120 تن زباله تر و یک تن زباله خشک در شهر لاهیجان جمع آوری و در تموشل دفع می شود.
وی تصریح کرد: بخش و شهر رودبنه در شهرستان لاهیجان با یک هزار و 500 خانوار عملکرد خوبی از نظر ساماندهی زباله دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حاشیه محل دپوی زباله های شهرستان لاهیجان در تموشل، درختان در وسعتی حدود یک هکتار بر اثر شیرابه های جاری از زباله، خشک شده اند که برداشت این درختان و کاشت نهال از برنامه های در دست اجراست و امسال حدود 700 نهال صنوبر در اختیار شهرداری قرار گرفته تا در حاشیه این محل درختکاری کند.
وی افزود: شیرابه های ناشی از پسماندها چندین برابر زباله، آلودگی ایجاد می کنند و کار مشترکی با شهرداری لاهیجان در جهت جنگلکاری و جلوگیری از ورود شیرابه ها در محل دفن پسماندها در تموشل در حال انجام است و 650 میلیون تومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته شده است.
معاون فرماندار لاهیجان با اشاره به ایجاد شهرک ضایعات در این شهرستان، اجباری کردن نصب چادر برای خودروهای حمل زباله ، سرعت بخشیدن به طرح درختکاری در محل زباله تموشل، انتقال ضایعات به شهرک ضایعات و کنترل سگ های ولگرد را ضروری دانست.
جهانگیری با اشاره به ساماندهی فاضلاب لاهیجان به همراه چهار شهر دیگر گیلان با تسهیلات بانک توسعه زیرساخت آسیایی گفت: برای جمع آوری لجن رودخانه ها ، پروتکلی توافق شده که با همکاری اداره محیط زیست و آب و فاضلاب انجام می شود.
زباله های چهار شهر لاهیجان ، سیاهکل ، دیلمان و رودبنه واقع در شرق گیلان، روزانه به میزان 200 تن در تموشل دفن که یکصد تن آن از شهر لاهیجان جمع آوری و در این مکان ریخته می شود.
سرانه تولید زباله هر خانواده لاهیجانی 450 کیلوگرم برآورد شده است.
محل دفن زباله های تموشل لاهیجان پس از سراوان در رشت، دومین محل از 22 محل دفن زباله در استان گیلان است که آلودگی هایی برای مزارع اطراف و سرازیرشدن شیرابه های آن به اراضی مرغوب و حاصلخیز پیرامونی ایجاد کرده است.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.