به گزارش خبرنگار ایرنا صفدر نیازی شهرکی روز چهارشنبه در جلسه افتتاح طرح کاداستر به صورت پایلوت کشوری در شهرستان لاهیجان اظهار داشت: تاکنون این طرح در کشور و استان گیلان به صورت پراکنده درحال اجراست ولی در لاهیجان به دلیل موقعیت کشاورزی آن از لحاظ چای و برنج، به عنوان شهرستان پایلوت اجرا می شود.
وی افزود: در مجموع بصورت پراکنده 2 و نیم میلیون هکتار اراضی برای اجرای این طرح تعریف شده که لاهیجان اولین شهرستان در سطح کشور است و تمامی اراضی آن تحت پروژه کاداستر اراضی کشاورزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: دو و نیم میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در لاهیجان در نظر گرفته شده که یک میلیارد تومان آن اختصاص داده شده است .
نیازی شهرکی اظهار داشت: قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن اراضی ملی جنگل ها و مراتع کشور در سال های 40 و 41 در ایران وضع شده و در برخی از موارد تلاقی در آنها دیده که با اجرای این طرح ، بسیاری از این مشکلات رفع می شود و اصلاح هندسی و نقشه ها صورت می گیرد و در نهایت، یک نقشه کاداستر مالکیتی دو هزارم تقدیم مسئولان خواهد شد.
به گفته نیازی شهرکی، نقشه ها تحویل ثبت می شود و ثبت هم بر حسب وظیفه اش نسبت به صدور سند برای اراضی کشاورزی براساس مقررات اقدام خواهد کرد که علاوه بر سازمان جهاد کشاورزی، ادارات ثبت، منابع طبیعی و مردم در اجرای این طرح همکاری دارند.
وی یادآور شد: بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی سه استان شمالی در این زمینه اهمیت زیادی دارند.
مدیر امور اراضی گیلان نیز گفت: این طرح در سطح استان در شهرستان ها نیز بصورت پراکنده در حال اجراست ولی در همه اراضی لاهیجان، اجرای الگویی آغاز شده است.
سید محمدمهدی میرهاشمی افزود: برای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی گیلان، 45 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که یک میلیارد تومان آن برای لاهیجان اختصاص داده شده و بقیه نیز براساس پیشرفت طی مدت اجرای آن اختصاص خواهد یافت.
وی تصریح کرد: تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی و ایجاد پایگاه جامع و یکپارچه داده اطلاعات مکانی و توصیفی به منظور تثبیت مالکیت اراضی کشاروزی، برنامه ریزی برای مدیریت یکپارچه اراضی، مدیریت بهینه اراضی کشاورزی، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی و شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی از جمله اهداف این طرح است.
به گفته میرهاشمی، در این طرح تهیه نقشه های بزرگ مقیاس با استفاده از عکسبرداری هوایی، تصاویر ماهواره ای و نقشه برداری زمینی و بعد جمع آوری اطلاعات مالکیتی و توصیفی از اراضی و در مرحله سوم ایجاد پایگاه اطلاعات کشاورزی و اخذ استعلام از ادارات و پردازش اطلاعات صورت خواهد گرفت.
وی یادآور شد: این طرح در 43 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان لاهیجان اعم از اراضی شالیزاری و چایکاری انجام می شود و قرار است طی یک سال و نیم به پایان برسد.
فرماندار لاهیجان نیز گفت: این شهرستان با حدود 10 کیلومتر یکی از زیباترین ساحل های شمال کشور را دارد و از نظر گردشگری بسیار مهم است و اقداماتی درحال انجام است تا بتوان از این سواحل استفاده بیشتری کرد.
امیر جانبازی افزود: بیشترین اراضی لاهیجان در جلگه قرار دارند و این شهرستان از نظر زراعی ، باغی و دامی اهمیت زیادی دارد و از ارتفاعات بسیار زیبا برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: رویکردهای گردشگری و بوم گردی که استاندار گیلان تعریف کرده، با کارکرد گردشگری، کشاورزی و تجاری به عنوان سیاست مهم در این شهرستان دنبال شده و محور توسعه محسوب می شوند.
وی ادامه داد: ایجاد فضای جدید برای گردشگران و حضور پرتعداد گردشگران به عنوان یک شاخص تعیین شده و در بخش گردشگری به گونه ای عمل می شود تا اقامت افزایش یابد.
جانبازی اظهار داشت: حضور گردشگران در گذشته نیم روز بود و آنان لاهیجان را مقصد انتخاب نمی کردند ولی در مدت اخیر تلاش بر این شد که گردشگران، لاهیجان را به عنوان مقصد برگزیده و آمارها در تعطیلات نوروزی نشان داد که این شهرستان در گردشگری 77 درصد پیشرفت داشته است.
فرماندار لاهیجان گفت: اجازه نمی دهیم اراضی که باید در تولید کمک کنند، دچار تغییر کاربری های غیر مجاز شوند و به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که از تغییر کاربری جلوگیری شود و طرح کاداستر اراضی کشاورزی به این امر کمک خواهد کرد.
شهرستان لاهیجان با دو بخش مرکزی و رودبنه، در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و 23 هزار و 816 هکتار اراضی شالیزاری دارد.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.