به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا، مصطفی سالاری در شورای حفاظت از منابع آب استان که در سالن اجتماعات سد سفیدرود منجیل برگزار شد، کاهش قابل توجه نزولات جوی در سال جاری نسبت به سال های گذشته را از جمله دلایل برگزاری این نشست عنوان و بیان کرد: منابع آبی ذخیره سازی شده در استان نسبت به سال های گذشته کمتر است ولی با برنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع آب و همکاری کشاورزان، سال زراعی آتی را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته هیچ کشاورزی بدلیل کم آبی از فعالیت کشاورزی در فصل زراعی آتی محروم نخواهد بود، بر لزوم اجرای دقیق تصمیمات و تقسیم کار صورت گرفته در این نشست توسط دستگاه های اجرایی و فرمانداران تاکید کرد.
سالاری افزود: از کشاورزان نیز انتظار داریم همکاری های لازم را داشته باشند.
وی بر ضرورت لایروبی کانال‌های درجه 1 و 2 توسط آب منطقه‌ای و کانال‌های درجه 3 و 4 توسط جهاد کشاورزی و با همکاری کشاورزان تأکید کرد و گفت: باید با بازسازی و احداث سردهنه‌های شبکه انتقال آب کشاورزی زمینه لازم برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب را فراهم کنیم.
استاندار گیلان وجود آب‌بندان‌ها را منبع کمکی خوبی برای تأمین آب کشاورزی دانست و افزود: اعتبارات لازم در جهت لایروبی و ترمیم دیواره آب بندان ها برای ذخیره سازی آب بیشتر اختصاص خواهد یافت.
سالاری همچنین بر لزوم تعمیر و بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب و در صورت نیاز احداث جدید آن تأکید کرد و با توصیه به کشاورزان برای انجام شخم اول و دوم و نشاء برنج خود با بهره‌گیری از آب جلگه در ایام مشخص شده توسط جهاد کشاورزی گفت: اجازه نخواهیم داد مشکلی متوجه کشاورزان شود.
وی بر ضرورت اهتمام و همکاری هرچه بیشتر مدیران در جهت تامین آب کشاورزی استان تأکید کرد و افزود: آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران به عنوان متولی و محور، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته را در جهت تأمین منابع آب کشاورزی دقیقاً اجرایی کنند.
سالاری همچنین بر لزوم برگزاری منظم شورای حفاظت از منابع آب استان هر 15 روز یک بار و نیز بر ضرورت ترویج و تقویت فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی در استان تأکید کرد.
وی گفت: بیمه محصولات کشاورزی بیمه حمایتی بوده و از کشاورزان می‌خواهیم حتماً محصولات کشاورزی خود را مشمول بیمه کنند.
کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان هم با بیان اینکه ذخیره سد سفید رود با 92 میلیون متر مکعب کاهش در مقایسه با پارسال در حال حاضر 330 میلیون متر مکعب است، گفت : دبی ورودی آب این سد هم از 92 میلیون متر مکعب در ثانیه به 26 متر مکعب کاهش یافته است.
سد منجیل یا سفیدرود در سال 1341 روی رودخانه سفیدرود در منجیل به منظور تامین آب شرب شهرها و کشاورزی جلگه گیلان با ظرفیت بیش از یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.
استان گیلان 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که حدود 80 درصد آبیاری اراضی آن از طریق سد سفیدرود در شهرستان رودبار تامین می شوند و اخیراً سد آیت الله بهجت (شهربیجار) برای آب شرب گیلان جایگزین آب شرب این سد شده است.
خبرنگار:ابراهیمی
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.