ولی جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه این بنا به شماره 31891 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اظهار داشت: بنای گمرک آستارا در سال 1275 شمسی توسط میبدوژ رئیس وقت گمرک آستارا بنا شد که بعدها بعنوان محل پذیرایی میهمانان ویژه گمرک مورد استفاده می گرفت.
وی ادامه داد: اداره گمرک در دوره قاجاریه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و زیر نظر نمایندگان و مستشاران بلژیکی و اتریشی اداره می شد که در دوره های دیگر، بناهای دیگری برای اسکان و امور اداری به آن الحاق شد.
جهانی توضیح داد: در دوران مشروطیت فعالیت مستشاران بلژیکی سلب و به اداره گمرک آستارا تحویل داده شد و از نکات جالب توجه اینکه، بنای یادشده محل اسکان مدیران گمرک در طول خدمتشان بوده است.
وی جنس بنا را از چوب و داخل را از گچ عنوان و اضافه کرد: سبک بنا متعلق به معماری اروپای شرقی است که با تلفیق معماری بومی بویژه اجرای سربندی همراه بوده و دارای دو طبقه جمعاً به متراژ 850 متر مربع است که در سال 95 با تخصیص اعتبار از سوی گمرک کشور، برای مرمت سقف و ایستایی بنا اقدامات شایانی انجام گرفت .
به گفته جهانی، بناهای تاریخی آستارا نظیر ساختمان چوبی گمرک، شناسنامه تاریخی این شهرستان هستند و باید به اهمیت آنها بیش از این توجه و برای مرمت کامل آن، اعتبار دیگری تامین شود.
با ایجاد موزه گمرک در مرز آستارا، اسناد تاریخی، وسایل، ابزار و مدارک مربوط به سابقه فعالیت گمرک این شهرستان به عنوان سند و هویت تجارت بین الملل استان گیلان و ایران در این نقطه از کشور نگهداری و به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آستارا و گیلان افزوده خواهد شد.
شهرستان مرزی آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع است.
بیش از 70 اثر تاریخی در شهرستان آستارا مورد شناسایی قرار گرفته و یک هزار و 60 اثر از گیلان در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.
خبرنگار: ضامن ** انتشاردهنده:کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.