به گزارش ایرنا ، سید محمد احمدی عصر یکشنبه در جلسه ساماندهی جایگاه زباله شهرستان های لاهیجان و سیاهکل اظهار داشت: این مبلغ در اختیار شهرداری لاهیجان قرار می گیرد تا بتواند با همکاری منابع طبیعی و محیط زیست، مکان جدیدی تهیه و با دیوار کشی و دیگر اقدامات از ورود شیرابه ها به اراضی اطراف و جنگل جلوگیری و نسبت به دفع بهداشتی زباله اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه استان های شمالی با معضلی به نام زباله درگیر هستند، خاطرنشان کرد: با اشباع شدن جایگاه فعلی زباله لاهیجان این مکان جوابگوی حجم ورودی زباله ها نیست و باید جایگاه جدیدی به مساحت چهار هکتار برای دفع زباله ها در نزدیکی همان محل با همکاری کارشناسان اداره کل منابع طبیعی ، محیط زیست و مدیریت پسماند استانداری گیلان تهیه تا زباله ها در مکان مناسبی دفع شوند.
احمدی با موقت خواندن تعیین جایگاه جدید پسماند لاهیجان تاکید کرد: باید اقدام اساسی در سطح ملی برای دفع زباله در استان و شهرستان اندیشیده شود.
وی تصریح کرد: روزانه زباله های لاهیجان ، سیاهکل و شهرهای چاف و چمخاله شهرستان لنگرود به میزان حدود 150 تن در این مکان ریخته می شوند.
وی اظهار داشت: حدود 27سال است که محل دفع زباله لاهیجان به عنوان مرکز پسماند فعالیت دارد و این حجم از زباله، مردم روستاهای اطراف آن را در مضیقه قرار داده و از نظر بهداشتی مشکلات را ایجاد کرده که باید هرچه سریعتر در این زمینه اقدام شود.
فرماندار لاهیجان گفت: مساحت زمین زباله قبلاً 13 هکتار بود که هشت هکتار آن در اختیار زندان قرار گرفت و عملا از پنج هکتار آن به عنوان محل زباله استفاده می شود.
وی افزود: از این تاریخ یک ماه به شهرداری های چاف و چمخاله لنگرود فرصت داده می شود که برای زباله خود چاره اندیشی کند و پس از این تاریخ، به هیچ وجه اجازه حمل زباله از آن منطقه به محل زباله لاهیجان داده نخواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل نیز در مجلس شورای اسلامی گفت: زباله لاهیجان با آلوده کردن آب شرب روستاهای پایین دست که از چاه ها بدست می آید، سلامت مردم منطقه را با تهدید مواجه کرده است .
ذبیح نیکفر ادامه داد: از ظرفیت های اعتقادی مردم در زمینه پاکی آب و نیالودن طبیعت باید استفاده و با تکیه بر آموزش از میزان زباله کاسته شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: روزانه 2 هزار و 200تن زباله در گیلان تولید که پسماندهای گردشگران نیز بر آن اضافه می شود و باید برای ساماندهی آن، بر آموزش تفکیک زباله از مبداء و تولید کمپوست توجه شود.
ساحره میرسیدی بر ساماندهی زباله لاهیجان تاکید و اظهار کرد: برای ساماندهی زباله حتما شهرداری لاهیجان باید هزینه آن را تقبل و وزارت کشور نیز به شهرداری دراین زمینه کمک کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پسماند در استان در اولویت کاری دولت است، اظهار داشت: باید برای جایگاه دفع زباله لاهیجان حتما زباله سوز نیز دیده شود.
سید پویا شهشهانی افزود: برآورد اولیه برای حل مشکل زباله در شرق و غرب گیلان، بدون زباله سوز حدود سه هزار میلیارد ریال است .
وی یادآور شد: زباله سوز ها می توانند بین پنج تا 30درصد زباله ها را پوشش دهند.
مسعود کاظمی شهردار لاهیجان نیز در این نشست گفت: روزانه از شهرداری چاف و چمخاله و شش روستای تحت پوشش آن هفت تا 10 تن زباله، از شهرسیاهکل 15 تا 20 تن ، شهر دیلمان یک و نیم تن ، شهرداری لاهیجان 100 تا 120تن ، بخشداری مرکزی لاهیجان با 35 روستای تحت پوشش تا 10تن ، بخش رودبنه 2 و نیم تن و بخشداری رودبنه با 45 روستا ، بین چهار تا شش تن زباله و در مجموع روزانه 150 تا 180 تن زباله در محل دفع زباله لاهیجان واقع در تموشل حمل می شود.
شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در شرق استان گیلان قرار دارند.
خبرنگار: نظرپور **انتشاردهنده:کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.