به گزارش روز جمعه روابط‌ عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به ایرنا، وحید طیفوری اظهار داشت: ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻮﻟﯽ اﺻﻠﯽ ﺗﺄﻣﯿﻦ آﻣﺎرﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان، ﻃﺮحﻫﺎی آﻣﺎری وﯾﮋه­ای را اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﺪ که ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﻃﺮحﻫﺎ، ﻃﺮح آﻣﺎرﮔﯿﺮی از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ است.
وی ادامه داد: اﯾﻦ ﻃﺮح ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎر در ﺳﺎل 1387 ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺑﺮرﺳﯽ و ﺳﻨﺠﺶ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻮرای ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﻰ در ﮐﺸﻮر اجرا شد و ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از اﯾﻦ آﻣﺎرﮔﯿﺮی، دو ﻃﺮح ارزشﻫﺎ و ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﺧﺎﻧﻮار و نیز ﻃﺮح ﻣﺼﺮف ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺑﺎ ﺗﻔﺎوتﻫﺎﯾﻰ ﺗﻮﺳﻂ وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻰ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ در ﺳﺎلﻫﺎی 1381 و 1383 اﺟﺮا و ﻧﺘﺎﯾﺞ آن ﻧﯿﺰ ﻣﻨﺘﺸﺮ شد.
به گفته طیفوری ، اﻫﻤﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﺳﻨﺠﺶ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﻰ در ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺠﺎب ﻣﯽکند ﺗﺎ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﺳﺘﻘﺮار ﻧﻈﺎم آﻣﺎری ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﭘﻮﯾﺎ در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ، ﺗﻮﻟﯿﺪ و اﻧﺘﺸﺎر آﻣﺎر و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
وی با اشاره به اجرای ﻃﺮح آﻣﺎرﮔﯿﺮی از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺧﺎﻧﻮار ﺑﺮای اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان در ﺳﺎل 1393 گفت: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ اﺳﺘﻤﺮار اﯾﻦ ﻃﺮح، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ و روﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ در ﮔﺬر زﻣﺎن را ﻣﯿﺴﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺳﺎﺧﺖ، ﻃﺮح مذکور در ﺳﺎل 1396 ﻧﯿﺰ اﺟﺮا ﻣﯽﺷﻮد.
طیفوری اظهار داشت: آﻣﺎرﮔﯿﺮی ﻣﺰﺑﻮر ﯾﮏ ﻃﺮح ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی اﺳﺖ و ﺑﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺗﻌﺪادی ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎی ﻣﻌﻤﻮﻟﻰ ﺳﺎﮐﻦ در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮی و روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﺸﻮر اﺟﺮا ﻣﻰﺷﻮد و ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﻟﮕﻮی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ اﻓﺮاد 15 ﺳﺎﻟﻪ و ﺑﯿﺶﺗﺮ اﻋﻀﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻰﭘﺮدازد.
وی به کاربران این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: ﺷﻮرای ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﻰ، وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻰ، وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن، ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﻰ اﻧﻘﻼب ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ، وزارت ورزش و ﺟﻮاﻧﺎن، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ کشور، ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎ، ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت اﺳﻼﻣﻰ و ﻧﻬﺎد ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﻰ از جمله مهم‌ترین کاربران این طرح هستند.
به گفته طیفوری، اجرای طرح آماری فعالیت فرهنگ رفتاری خانوار از تا 30 آبان ماه جاری ادامه دارد.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ، استان گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و 2583 آبادی دارای سکنه است.
طبق سرشماری سال گذشته (1395) جمعیت گیلان 2 میلیون و 530 هزار و 696 نفر با 851 هزار و 382 خانوار است.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.