به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، از زمانی که چشم های مان را گشوده ایم صدای ترنم باران را شنیده ایم که از سفال های سرخ شهرمان چکه می کند و یا از ناودان خانه ها با شرشر می ریزد.
باران همان رحمت الهی است که در لطافت طبعش هیچ خلاف نیست ولی اگر همین نعمت الهی در جای خود مدیریت نشود، تبدیل به سیلابی می شود که تا پای ویران کردن طبیعت و سرپناه و جاده ها و بناها و تاسیسات نیز پیش می رود.
شهرستان آستارا با میانگین یک هزار و 300 میلیمتر بارش در سال، جزو پرباران ترین مناطق کشور محسوب می شود و همه ساله در فصول پاییز و زمستان، با ریزش نزولات جوی، دل نگرانی های کهنه و چندین ساله شهروندان نیز آغاز می شود.
طغیان رودخانه مرزی آستاراچای و تعدادی از رودخانه های شهری نظیر مرداب و خواجه کری، بالا آمدن فاضلاب خانگی در بسیاری از کوچه ها و خیابان ها، لبریز شدن کانال های آب و سرریز شدن آن به نقاط شیب دار و معضلات دیگر تبدیل به کابوس وحشتناکی در خواب های پاییزی شهروندان آستارایی شده است.
هفته پیش بود که رودخانه مرزی آستاراچای طغیان کرد و باعث سرریز شدن آب به تعدادی از محوطه خانه ها و انبارهای کشاورزی شد، اما ماجرا به همین جا ختم نشد، با بالا آمدن آب رودخانه مرداب در منطقه خلیل آباد بیش از 200 خانوار آستارایی در یک روز خانه نشین شدند.
تعریض و دیواره سازی رودخانه ها و لایروبی به موقع آن ها شاید در اولین نگاه و به شکل مقطعی بتواند دردی را دوا کند ولی در ادامه ماجرا باید با اجرای طرح هدایت آب های سطحی این معضل را برای همیشه ریشه کن کرد.
حیدر پیکری یکی از شهروندان آستارایی گفت: منزل مسکونی ما در کنار رودخانه مرداب واقع شده و با بالا آمدن آب رودخانه، واحدهای مسکونی اطراف آن در معرض خطر سیلاب قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر، خسارت چشمگیری به تجهیزات خانه ما وارد شد، افزود: شهرداری آستارا با تعریض بخشی از رودخانه مرداب و نیز تکمیل دیواره بتنی این رودخانه می تواند باعث جلوگیری از طغیان آن هنگام بارش های سیل آسای باران شود.
فرماندار آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: موقع بروز مخاطرات طبیعی نظیر سیل و توفان به علت نبود زیرساخت های مناسب در شهر آستارا با مشکلات عدیده ای مواجه می شویم.
یونس رنجکش با اشاره به اینکه وجود مشکلات در حوزه زیرساخت های آستارا به خاطر موقعیت این شهرستان می تواند تبعات ملی هم داشته باشد، اظهار کرد: اعتبارات اختصاص یافته در حوزه مدیریت بحران در بسیاری از مواقع جوابگوی نیازهای موجود نیست و امیدواریم در حوزه اعتبارات نگاه ویژه ای به شهرستان مرزی آستارا شود.
وی با اشاره به اینکه سیلاب اخیر حدود 60 میلیارد ریال به تاسیسات زیر ساختی آستارا خسارت وارد کرد، ادامه داد: با همکاری شهرداری آستارا طرح هدایت آب های سطحی را در این شهر اجرا خواهیم کرد تا دغدغه چندین سال شهروندان این شهر برطرف شود.
جواد معیتی شهردار آستارا با اشاره به اینکه در بارندگی های اخیر، منطقه خلیل آباد آستارا دچار آبگرفتگی و سیلاب شدیدی شد، افزود: به منظور جلوگیری از طغیان رودخانه مرداب آستارا در منطقه خلیل آباد، راه اندازی دریچه در محل تلاقی رودخانه با دیواره بتنی برای هدایت آب، تعریض رودخانه های بالا دست شهر و یا انتقال آب رودخانه مرداب به دریا از طریق راه اندازی کانال از جمله راهکاریی است که توسط کارشناسان شهرداری ارائه شده است.
وی اضافه کرد: امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم بتوانیم یکی از طرح های یاد شده را به منظور کنترل آب رودخانه مرداب اجرایی کنیم.
بابک باستانی بخشدار مرکزی آستارا در ادامه گفت: چندین سال است طغیان رودخانه آستاراچای خانه های مسکونی روستاهای مرزی این شهرستان را در معرض آسیب قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه با تکمیل طرح دیواره بتنی رودخانه آستاراچای می توان این معضل چندین ساله را خاتمه داد، اضافه کرد: دیواره بتنی حاشیه رودخانه آستاراچای به امتداد پنج و نیم کیلومتر به علت تعلل پیمانکار مربوطه و نبود اعتبار، نیمه کاره مانده و 50 درصد آن اجرا شده است.
هفته گذشته با بارش 260 میلیمتر باران در سه روز متوالی در شهرستان آستارا مشکلاتی برای مردم ایجاد و خسارت هایی به تاسیسات زیرساختی این شهرستان وارد شد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است.
گزارش: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.