محبعلی رنج ور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اعتبار هزینه شده برای اجرای این تعداد طرح تصفیه ی فاضلاب را 73 میلیارد و 800 میلیون ریال عنوان و اضافه کرد: با افتتاح این طرح ها چهار هزار و 800 نفر از روستائیان شهرستان های رشت، شفت، آستانه اشرفیه، لاهیجان و آستارا از شبکه ی نوین فاضلاب بهره مند می شوند.
رنج ور با بیان اینکه نفوذ فاضلاب های انسانی از طریق چاه های جاذب به سفره ی آبهای زیرزمینی و یا از طریق کانالهای رو باز به آبهای سطحی و رودخانه ها موجب آلوده شدن منابع می شود، افزود: به منظور حفاظت از محیط زیست، منابع آبی، بهداشت و سلامت جامعه؛ تصفیه ی فاضلاب امری حیاتی است.
وی فاضلاب تولیدی ناشی از جوامع انسانی را یکی از عوامل مخرب زیست محیطی دانست و گفت: این فاضلاب ها حاوی عناصر محلول، معلق و میکرو اُرگانیسم های بیماری زا بوده که در صورت تخلیه ی کنترل نشده به محیط، خسارات جبران ناپذیری به منابع آب، خاک و هوا وارد کرده و باعث انتشار انواع بیماریها و صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست می شود.
**رشد شاخص بهره مندی آب شرب روستاهای گیلان با بهره برداری از طرح های هفته دولت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در ادامه از افتتاح 24 طرح تامین آب شرب روستاهای این استان در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: با بهره برداری ازاین طرح های آبرسانی روستایی ، شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب شرب سالم به 76 و یک دهم درصد رسید.
وی با بیان اینکه بیش از 190 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به این روستاها هزینه شده است، تصریح کرد: با افتتاح این طرح ها 12 هزار و 533 روستایی گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.
وی خاطرنشان کرد: در قالب این طرح ها 258 کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و توزیع، حفر سه حلقه چاه، بهسازی دو دهنه چشمه، چهار باب ایستگاه پمپاژ و هزار و 450 مترمکعب مخزن اجرا شد.
در زمان کنونی گیلان دارای دو هزار و 568 روستاست که یکهزار و 584 روستای بالای 20 خانوار و 174 روستای زیر 20 خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند.
آب آشامیدنی این روستاها از 390 حلقه چاه، 544 دهنه چشمه، 17 هزار و 425 کیلومتر شبکه توزیع، سه هزار و 769 کیلومتر خطوط انتقال، 589 باب ایستگاه پمپاژ و 138 هزار مترمکعب مخزن در حال تامین است.
خبرنگار: مریم سلیمانی** انتشار دهنده:بابایی
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.