فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی روحانی وعده جوانگرایی در کابینه بعدی را می‌دهد به معنای این است که خود وی نیز به دمیدن روح تازه در کابینه اعتقاد دارد.

سید محمد حسن واحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رشت اظهار کرد: تورم افسار گسیخته که ناشی از درآمدهای سرشار نفتی و تزریق غیر کارشناسانه آن در اقتصاد کشور و افزایش ناگهانی قیمت ارز و حامل‌های انرژی بود در این دولت مهار شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: باید در نظر داشته باشیم که تورم به صفر نرسیده یعنی هنوز هم یک تورم تقریبا تک‌رقمی داریم که علت اصلی آن وابستگی شدید درآمدهای دولت به نفت و مشتقات نفتی است که سالیان متمادی  گریبان‌گیر اقتصاد ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه دولت‌یازدهم در نوبت نخست با تصمیمات مناسب و تزریق آرامش به جامعه توانست تورم را تا حدود زیادی کنترل کند، تاکید کرد: اگر دنبال فضای پر رونق کسب‌وکار هستیم باید به دولت وقت بیشتری بدهیم تا برنامه‌های بلند مدت خود را محقق کند.

واحدی خاطرنشان کرد: وقتی حسن روحانی وعده جوان‌گرایی در کابینه بعدی را می‌دهد به معنای این است که خود وی نیز برای تکمیل برنامه‌های دولت اول خود به دمیدن روح تازه در کابینه اعتقاد دارد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی با تحریک فضای تولید در کشور ایجاد می‌شود و تولید هم با ایجاد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی پدید می‌آید، افزود: سرمایه‌گذار وقتی ببیند فضای منطقی بر محیطی حاکم و ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد کم است وارد عمل می‌شود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به رشد منفی اقتصادی در دولت گذشته اظهار کرد: یاد بگیریم اصلاح اقتصاد نیاز به متخصصان کاربلد دارد و نمی‌شود با کارهای احساسی و روزی صد مصوبه غیر کارشناسی کار اقتصاد و معیشت مردم به سامان بخشید.

کاندیدای لیست امید در انتخابات مجلس با بیان اینکه اعتقاد دارم درباره مسکن‌مهر این امکان وجود داشت با کار کارشناسی هم به قشر کم برخوردار توجه موثری شود و هم کیفیت مسکن بهتر باشد، گفت: درباره توزیع یارانه اگر دقت بیشتر می‌شد می‌توانستیم با شناخت دهک‌های آسیب‌پذیر به جای اینکه قیمت حامل‌ها را یک‌باره چندین برابر کنیم  به 5 دهک اختصاص می‌دادیم.

واحدی با اشاره به اینکه کشوری هستیم که به‌شدت به منابع نفتی وابسته شدیم و این تبدیل به یک بیماری مزمن در اقتصاد ما شده، گفت: همین موضوع موجب تورم در اقتصاد ما شده است. تحریم‌های بی‌رحمانه بر کشور عزیز ما باعث کاهش صادرات نفت و کند شدن تبادل ارزی ما شد که بدون شک تاثیرگذار بود.

 وی افزود: اگر ما قبل از وضع تحریم‌های ناجوانمردانه در سال‌هایی که فروش نفت خوبی داشتیم بالغ بر 700 میلیار دلار این منابع را به جای واردات غیر شفاف به سمت رونق تولید و فعال کردن بخش های نهفته و بکر اقتصاد و ایجاد زنجیره های تولیدی بنا به پتانسیل های منطقه ای کشورمان حرکت میکردیم حتما در مقابل تکانه های نفتی مقاومت بهتری می کردیم.

این فعال سیاسی گفت: در دورانی که درآمد سرشار داشتیم باید به‌شدت دنبال اقتصاد مقاومتی بودیم یعنی دنبال اقتصاد تولید محور و اقتصادی که با واردات میانه خوبی نداشته و به صادرات اهمیت می‌دهد. در حالیکه ما معمولا وقتی منابع خوب نفتی داریم به‌دلایل تصمیمات اقتصادی نادرستی که مقابل تولید ملی است به یک تورم افسار گسیخته می‌رسیم که به بیماری هلندی در اقتصاد معروف است به‌نوعی اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه امر ما هنگامی باشد که منابع نفتی ما بیشتر است و باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد حرکت کند در صورت تحقق این امر طبعا در صورتی که تحریم هم احیانا صورت پذیرد واقعا میتوانیم مقاومت کنیم یا به نوعی اقتصادی که تولید محور شود صادرات محور گردد و به معنای واقعی مقاومتی ودرن زا وشفاف باشد شاید بتوان گفت به نوعی قابل تحریم نیست.

وی ادامه داد: اقتصاد واردات‌محور و تک‌محصولی ما مقابل تحریم آسیب‌پذیر بود اما مردم صبور ما این مرحله سخت را با همت خود سپری کردند. مردم ما مانند همیشه سربلند از تحریم‌ها به سمت انتخابات 92 رفتند در حالیکه با صبوریشان به ابر قدرت‌ها نشان دادند که برای آرمان‌های خود تحمل هر رنجی را دارند. مردم ما با درایت خود در سال 92  انتخابی هوشمندانه کردند چون با صبوری مقابل تحریم‌های ظالمانه مقاومت کرده بود پس شایسته بود که رهبر انقلاب،  ملت را قهرمان بنامد.

واحدی در پایان گفت: برجام نقشه و کید دشمنان را به خودشان بازگرداند و حجت را در افکار عمومی دنیا که مدعی شده بودند ایران دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است تغییر داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.