به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند پیشرفت ساخت راه آهن رشت -قزوین در جمع خبرنگاران استان گیلان افزود: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده بود که پنج استان جدید را به شبکه ریلی متصل کنیم.
وی اظهار کرد: برهمین اساس با عملیات اجرایی انجام شده و تلاش همه دست اندرکاران این پروژه ها، همدان تا 15 روز آینده ، قزوین - رشت تا پایان دولت یازدهم ، کرمانشاه و ارومیه تا پایان بهار به شبکه ریلی کشور متصل می شوند اما پیش بینی می کنیم که محور ریلی تبریز چندماه بعد از پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اولویت ریلی با مراکز استان هاست.
خادمی با اشاره به ویژگی های این مسیرها، محور ریلی رشت - قزوین را به لحاظ مهندسی راهسازی، نوع بناها، زیبایی، بزرگی و سختی کار یکی از منحصربفردترین محورهای ریلی کشور دانست و گفت: این محور ریلی با 58 دستگاه تونل و حدود 50 پل رو به اتمام است.
وی با بیان اینکه بلندترین پل ریلی کشور که اکنون آماده ریل گذاری است ، در محور رشت - قزوین قرار دارد ، اظهار امیدواری کرد که مسیر ریلی یادشده علاوه بر تسهیل در تردد بتواند مسیر گردشگری جذابی برای مردم باشد.
خادمی یادآور شد: این مسیر 165 کیلومتر طول دارد که تاکنون 100 کیلومتر آن ریل گذاری شده و درحال حاضر از چهار نقطه ریل گذاری را ادامه می دهیم.
وی با اشاره به اعتبار هزینه شده برای احداث این خط ریلی تصریح کرد: ارزش ریالی این مسیر تاکنون 30 هزار میلیارد ریال و ارزش واقعی انجام شده 18 هزار و 500 میلیارد ریال است.
به گفته خادمی، بیش از چهار هزار میلیارد ریال دیگر بایستی برای تکمیل این پروژه که مراحل پایانی آن در حال انجام است، هزینه شود.
وی گفت: با وجود همه مشکلات، با تمهیدات اندیشیده شده و قول دولت تدبیر و امید، اهتمام داریم تا پایان دولت این خط ریلی را به بهره برداری برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اهتمام دولت برای بهره برداری از پنج محور جدید ریلی پیش بینی شده براساس برنامه زمانبندی، خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی، در استان های گیلان ، آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، همدان و کرمانشاه و بعد به سمت کردستان فعالیت ریل گذاری در حال انجام است.
وی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط پنج کیلومتر ریل گذاری برای احداث خط ریلی در این استان ها انجام می شود، افزود: روز گذشته رکورد ریل گذاری با یک هزار و 728 متر ریل گذاری در محور تهران - همدان در یک روز کاری، شکسته شد.
به گزارش ایرنا، ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوین به طول 164 کیلومتر از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. ریل گذاری راه آهن رشت - قزوین اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون مسافر را جابجا کند.

** آزادراه قزوین - رشت از مهمترین آزادراه های کشور است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین در جریان بازدید آزادراه رشت - قزوین در جمع خبرنگاران گیلان گفت: آزاد راه رشت - قزوین علاوه بر اهمیت از لحاظ تسهیل در تردد ، به جهت گردشگری ، ترانزیتی و افزیش درآمدهای کشور نیز اهمیت دارد.
خادمی با بیان اینکه از 138 کیلومتر آزادراه ، 127 کیلومتر در گذشته اجرا شده بود، افزود: 11 کیلومتر این آزادراه باقی مانده بود که مسیر مانده، پر صعوبت و پر هزینه بوده است.
وی ادامه داد: با اولویت بهره برداری از سه هزار و 200 متر، قسمتی از مسیر با اعتبار دو هزار میلیارد ریال ، 70 درصد مشکل گلوگاه ترافیکی رفع شد و محور قزوین - رشت را عملاً به صورت چهار خطه تفکیک شده و آزادراه داریم.
وی درباره هشت کیلومتر باقی مانده نیز بیان داشت: برای احداث این هشت کیلومتر، پنج کیلومتر تونل و چهار پل که باید از رودخانه عبور کند، پیش بینی شده و عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک شروع می شود.
عملیات اجرایی آزادراه قزوین - رشت از سال 1383 آغاز و تا سال 1388 قسمت عمده آن تکمیل شد و از منتهی الیه آزادراه قزوین - زنجان تا امامزاده هاشم به طول 138 کیلومتر به بهره‌برداری رسید اما 11 کیلومتر از این مسیر آزادراهی بین رودبار و منجیل، باقی مانده بود.
سه هزار و 200 متر از 11 کیلومتر ادامه آزادراه رشت - قزوین قبل از عید نوروز 96 با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
شهرستان رودبار ، مدخل ورودی به گیلان از سمت جنوب استان محسوب شده و در 67 کیلومتری مرکز استان واقع است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.