احسان شکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به پایشی که از تمامی شهرهای گیلان در ایام نوروز انجام شد، نسبت به سال گذشته زباله های بیشتری در حاشیه رودخانه ها و جاده ها دیده می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس قانون، مسئولیت و مدیریت پسماند در حوزه شهرها بر عهده شهرداری ها ، روستاها بر عهده دهیاری ها و حوزه خارج از راه های اصلی بر عهده بخشداری هاست.
شکری با اشاره به وجود 22 مرکز جمع آوری و دپوی پسماند شهرداری ها در گیلان ادامه داد: میزان تولید زباله در این استان دو برابر متوسط کشوری است و روزانه بطور میانگین دو هزار تن پسماند در گیلان تولید می شود که در فصل تعطیلات نوروزی، تولید روزانه 500 تا 800 تن به آن اضافه می شود که بخشی از این زباله ها در فضاهای باز ، پخش می شوند.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این استان 54 رودخانه دائمی و تعداد زیادی نیز رودخانه های غیردائم دارد و سطح آب های زیر زمینی و رو زمینی آن به هم نزدیک است که بی توجهی به زباله ها می تواند آثار زیانباری برای استان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بدون استفاده از فناوری های روز امکان جمع آوری و مدیریت زباله ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بیشترین نوع پسماند و زباله ریخته شده در طبیعت گیلان، از نوع نایلون است و باید در این زمینه، به درستی فرهنگ سازی شود.
به گفته شکری ، فرهنگ سازی بدون شناسایی مجرم و اعمال مجازات برای خاطیان موفقیت آمیز نخواهد بود و باید افراد مجرم و آلوده کننده طبیعت، معرفی و مجازات شوند.
وی وظیفه محیط زیست را نظارتی دانست و افزود: در سال گذشته (1395) تعدادی از دهیاران و شهرداران از جمله شهرهای رشت، لاهیجان، تالش، لنگرود و رودسر به دلیل بی توجهی به مدیریت زباله، به دادگاه معرفی شدند.
شکری در خاتمه گفت وگو با ایرنا اضافه کرد: اداره کل محیط زیست گیلان در ایام نوروز امسال برای 16شهرستان استان، 16 هزار کیسه زباله توزیع کرد.
گیلان به دلیل دارا بودن مواهب طبیعی همچون تالاب بین المللی، ساحل دریای خزر و همچنین جاذبه های تاریخی و گردشگری ، همواره مورد توجه گردشگران و از مقاصد اصلی سفر مسافران در ایام سفرهای نوروزی و تابستانی است.
خبرگزاری ایرنا نیز از اواخر اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور با ایجاد پویش فرهنگی ' نه به ریختن زباله ' و در جهت انعکاس این فرهنگ که چرا با زباله به جنگ طبیعت می رویم ؟ در خصوص لزوم توجه هرچه بیشتر به محیط زیست و پاک نگه داشتن آن نقش آفرین بوده است.
خبرنگار: فرهاد نظرپور ** انتشاردهنده: کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.