مجموعه داستان گیلکی "فریبا" ، شامل ۲۴ داستان کوتاه دارای بارکد صوتی و شنیداری است. داستانها علاوه بر اجرای صوتی توسط خود نویسنده، بوسیله برخی هنرمندان و دوبلوران جوان دیگر نیز اجرا شده اند.  داستانها توسط ماریا آرمیون کارشناس ارشد زبانشناسی، ویراستاری  و جلد کتاب توسط آرش بدر طالعی طراحی شده است. این کتاب در تیراژ ۵۰۰ نسخه و در ۱۳۵ صفحه به چاپ رسیده است. در انتهای کتاب، واژه نامه ای شامل تعدادی از واژگان گیلکی به کار رفته شده در متن با معنای فارسی درج شده است. در آوانویسی واژگان، برای اولین بار، تقطیع واژگانی نیز انجام شده که مرز تکواژها و ریشه ی واژگان را تعیین می کند و پیشنهاد شده که از این روش در کتاب های علمی و واژه شناسی برای زبان گیلکی به کار گرفته شود و در کتاب "فریبا" به عنوان الگو توسط ماریا آرمیون ارائه شده است.

"نوروزعموی! زود باموی! یا دیر باموی؟" نیز نخستین کتاب گیلکی نمایشی گویای داستان کودکان نوشته  پرویز فکرآزاد و به تصویرگری صاحبه خانکشی پور در تیراژ هزار جلد منتشر شد. این کتاب که به صورت نمایشنامه صوتی هم می توان آن را با استفاده از بارکد درج شده در کتاب شنید، اولین اتفاق ادبی شنیداری داستانی صرفا گیلکی برای کودکان است که موسیقی مخصوص برای آن توسط علیرضا عباسی ساخته و تنظیم و تهیه شده است. نمایش صوتی آن توسط فهیمه دهقانی، شهرام دفاعی و پرویز فکرآزاد اجرا شده است. صدابرداری این گیله قصه کودکان در استودیوی حوزه هنری گیلان و توسط رایکا امینی به انجام رسیده و  جواداصغری آن را تدوین کرده است.

پرویز فکرآزاد نویسنده ، ترانه سرا، پژوهشگر و فعال فرهنگی متولد 1333ساغریسازان رشت است . وی عضو هیات مدیره خانه فرهنگ گیلان است و  به همراه جمعی از نویسندگان گیلانی در سال ۹۴ گروه گیله قصه را در تلگرام تاسیس کرد. هدف اصلی این گروه انتشار داستان های صوتی گیلکی با موضوعات متنوع و لهجه های مختلف گیلکی است . 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.