مسعود الماسی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: در این سطح از اراضی حداقل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب کشاورزان گیلانی خواهد شد.

وی با بیان این که کشت دوم محصولات پس از برداشت برنج در اراضی شالیکاری آغاز شده، افزود: امسال با یک برنامه‌ ریزی دقیق کشت کلزا را در سطح هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان به انجام می رسانیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ابراز امیدواری کرد که امسال در سطح ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان معادل ۹۰ هزار تن شلتوک از راتون توسط کشاورزان برداشت شود و ارزش اقتصادی این مقدار راتون را ۸۱۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

به گفته الماسی، سبزیجات غده‌ای، برگی، گندم، جو، کلزا، لوبیا و محصولاتی نظیر این از جمله مواردی هستند که در راستای کشت دوم شالیزارها پس از برداشت برنج توسط سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای آن برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان داشت: حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی گیلان به تولید و کشت محصولات یاد شده اختصاص خواهد یافت.

وی تهیه بذر، در اختیار قرار دادن ماشین‌آلات مورد نیاز، نهاده‌ها، اعطای تسهیلات به کشاورزان و بیمه محصول را از جمله اقدامات حمایتی این سازمان برای توسعه کشت کلزا در استان عنوان کرد.

کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر، در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است.
گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌ روغنی مهم در مناطق معتدل دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است، رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.
قیمت هر کیلوگرم روغن خوراکی کلزا در بازار براساس نوع برند و کیفیت، بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است.

تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.

۷۲۹۵/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.