معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: پیش بینی می کنیم امسال در بیش از 75هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرورش یابد.

مسعود الماسی در گفت و گو با ایسنا-منطقه گیلان، گفت: گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و هم اکنون برداشت برنج از این شالیزارها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ هزار هکتار از مزارع برنج استان برداشت شده است، افزود: هم اکنون در کلیه شهرستانها برداشت برنج شروع شده و بیشترین سطح برداشت در شهرستان های فومن، شفت، صومعه سرا، املش و رشت است.

الماسی ادامه داد: به منظور تسریع در امر برداشت برنج از وجود بیش از ۲ هزار کمباین در سطح شالیزارها استفاده می شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از مزارع برنج در مرحله رسیدگی قرار دارد، خاطرنشان کرد: برداشت برنج از مزارع طی هفته آینده به دلیل مطلوب بودن شرایط جوی از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت مکانیزه برنج طی سالجاری در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است، گفت: با توجه به تامین نهاده های مورد نیاز و مصرف بهینه آن توسط زارعین، شرایط اقلیمی مساعد، توزیع بذرهای گواهی شده، امسال وضعیت مزارع شالیکاری مطلوب بوده و این نوید بخش تولید خوب در استان است.

الماسی افزود: تاکنون ۲۱۴ هزار هکتار معادل ۹۰ درصد شالیزارهای استان گیلان به مرحله خوشه دهی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر تولید مکانیزه برنج، پرورش راتون نیز در افزایش درآمد خانوارهای برنجکاران موثر است، ادامه داد: برنامه داریم امسال در بیش از 75درصد از شالیزارهای گیلان راتون پرورش یابد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه راتون برنجی با طعم و کیفیت عالی است که تولید آن بسیار کم زحمت تر از برنج اولیه است، گفت: افزایش پرورش راتون علاوه بر اینکه منجر به افزایش تولید برنج سفید می شود درآمد کشاورزان را نیز افزایش می دهد.  

وی گفت: سال گذشته در 73هزار هکتار از شالیزارهای استان راتون پرورش یافته بود.

 



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.