به گزارش خبرنگار ایرنا و به گفته مدیر جهاد کشاورزی تالش؛ چهار هزار و 500 تولید کننده کیوی در این شهرستان، سالانه 90 تا 100 تن محصول تولید و به بازار عرضه می کنند و بارندگی ها و باد هفته گذشته به حدود 34 درصد باغ های کیوی و محصولات باغی نظیر آلو و گیلاس خسارت وارد کرده است.
شماری از باغداران کیوی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا از پرداخت نشدن غرامت خسارات بلایای طبیعی از سوی بیمه گلایه کردند و انعکاس گلایه های خود به مسئولان را خواستار شدند.
رامین ولی زاده باغدار کیوی گفت: غرامت سرمازدگی سال گذشته را بیمه پرداخت نکرده بود و روز گذشته پس از مراجعه به مسئولان امر در مرکز استان گیلان، 10 میلیون ریال به عنوان غرامت برای باغ من تعیین کردند در حالی که سالانه 30 میلیون ریال به عنوان حق بیمه پرداخت می کنم.
وی افزود: چگونه است که هنگام پرداخت هزینه بیمه، 30 میلیون ریال دریافت می کنند اما زمان پرداخت غرامت، نصف آن نیز به باغدار داده نمی شود.
مطلب هدایت نژاد باغدار کیوی کار دیگر نیز گفت: به نطر من به 80 درصد باغ ها خسارت وارد شده اما کارشناس امر برای تعیین میزان خسارت مراجعه نکرده است.
قهرمان ساعی باغدار دیگر نیز اظهار کرد: غرامت سرمازدگی سال گذشته هنوز پرداخت نشده و امسال نیز در اثر باد و باران چند روز گدشته، کلی ضرر و خسارت به باغ های ما وارد شده و شاخ و برگ درختان ریخته است.
وی ادامه داد: ما باغ های خود را بیمه می کنیم به امید اینکه هنگام خسارات بلایای طببعی، بیمه دست ما را بگیرد و دولت نیز وام بلاعوض پرداخت کند، اما هنوز کارشناسان بیمه برای تعیین مقدار خسارت نیامده اند.
ساعی بیان کرد: کشاورزی و کشاورز تالش در خطر است و انتظار داریم حداقل 40 درصد خسارت را بیمه جبران کند.
سید افضل جلیلی نیز همانند باغداران دیگر از ‌پرداخت نشدن غرامت خسارت سال گذشته گلایه کرد و گفت: امسال پس از گذشت دو روز از خسارت باد و باران به باغ های کیوی، هنوز کسی برای ارزیابی مقدار خسارت نیامده و امیدواریم بیمه، دست باغداران را در جبران خسارت بگیرد.
30 هزار بهره بردار در 27 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی تالش به کشاورزی مشغول هستند.
شهرستان حاصلخیز تالش با 200 هزار نفر جمعیت در بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
7106 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.