از سال 1389 که روادید بین ایران و جمهوری آذربایجان به صورت یک طرفه برای اتباع آذری برداشته شد، زمینه ورود و خروج و حمل کالا برای تجار و شهروندان آذری تسهیل شده و شهرستان مرزی بندر آستارا روزانه حضور نزدیک به سه هزار تبعه آذری را شاهد است و آنان اقلام مورد نیاز خود را که دولت جمهوری اسلامی ایران برای اغلب آنها یارانه می پردازد، به لحاظ تفاضل ریال با منات(پول رایج جمهوری آذربایجان) با نازل ترین قیمت خریداری و از مرز خارج می کنند.
این در حالی است که ایرانیان و بخصوص تجار، صادرکنندگان و واردکنندگان گیلانی باید برای سفر به جمهوری آذربایجان روادید تهیه کنند و به طبع، هزینه های آن مانعی برای رونق و شتاب لازم در تجارت بین المللی است.
این موضوع بارها از سوی مسئولان بندر مرزی آستارا بخصوص نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان و وزیر امور خارجه مطرح و موجب حضور و پاسخگویی دکتر ظریف در مجلس شورای اسلامی شده اما با وجود پیگیری های لازم، تاکنون نتیجه ای نداشته و لغو روادید جمهوری آذربایجان در حد آرزو مانده است.
گویا یکی از دلایل لغو یک طرفه روادید، اشتیاق اتباع آذری برای سفر به اماکن زیارتی ایران نظیر مشهد مقدس و قم بوده است و ایران نمی خواهد با اقدامی متقابل، صدور روادید برای آنها را رایج کند اما در هر صورت، شیوه تبعیض گونه در روابط اجتماعی دو کشور، به ضرر مردم مرزدار و مرزنشین آستارا و سایر شهرهای مجاور تمام می شود.
تفاوت رونق اقتصادی امروز بازار ساحلی و مراکز اقتصادی آستارا با سال های گذشته، نشانگر تاثیر منفی مانعی به عنوان روادید بر شکوفایی اقتصادی این شهرستان مرزی است و به یقین، در کاهش خروج گردشگران و مسافران از این نقطه مرزی نیز تاثیرگذار است.
جمهوری آذربایجان در مقابل پیگیری های مسئولان ایرانی برای حذف روادید، امکان صدور آن را برای ایرانیان در مرز و فرودگاه های خود فراهم کرده و هر چند این اقدام گامی برای سهولت رفت و آمد به آن کشور است، اما وجود سه مرز آبی، خاکی و ریلی و زمینه ترویج گردشگری سلامت و مذهبی از طریق مرز آستارا، حذف روادید را می طلبد.
مطالبه مردم آستارا و تجار استان گیلان در خصوص حذف روادید برای سفر به جمهوری آذربایجان و رواج گذر مرزنشینان تا شعاع 45 کیلومتر کشور همسایه، در سفر رئیس جمهوری به گیلان در اسفند 97 نیز از سوی مسئولان استان و آستارا مطرح شد و مسئولان عالی رتبه برای تحقق این مطالبه بر حق مردم مصمم هستند، اما به نظر می رسد تا عملیاتی شدن و تعبیر آن رویای شیرین، فاصله ای دور وجود دارد.
خبرنگار ایرنا
7124
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.