رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لاهیجان روزشنبه در مراسم جشن نهالکاری این شهرستان گفت:دخالت های انسانی در طبیعت موجب به هم خوردن نظم طبیعت شده و این دخالت ها جهان را با مشکلاتی مواجه کرده است که از جمله آن ها گرمایش زمین و افزایش گازهای گلخانه ای مضر به حال زمین است .
اکبر معتدی حقی افزود:تغییرات بوجود آمده با دخالت های انسان شرایط ناگواری برای محیط زیست فراهم کرده است و در این تغییرات آب و هوایی شاهد انقراض گونه های جانوری و گیاهی در سراسر جهان هستیم و بدنبال آن کاهش آب شیرین ، و عدم تعادل در طبیعت براثر بی مهری ها در یکصد سال اخیر به یک بحران جدی تبدیل شده است.
وی اظهارداشت: آمارهای منتشر شده در سال 95از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نشان می دهد که طی 11سال بیش از 15درصد از جنگل های هیرکانی شمال کشور از بین رفته است و براساس این پیش بینی ها اگر این روند تخریب ادامه یابد در 70سال آینده این جنگل ها بطور کامل نابود خواهندشد.
وی یادآورشد: سه راهکار باید توسط دولتمردان و تمامی اقشار جامعه برای کاهش این بحران ها و بهبود وضعیت فعلی نظیر توسعه اقتصادی و بهبود معیشتی مردم ، اقدامات فرهنگی با افزایش سطح آگاهی و دانایی جامعه و توسعه اجتماعی با رعایت قانون و نظم پذیری رعایت شود و همه تلاش ها باید در جهت کمک به توسعه انسانی باشد.
وی یکی از مسایل مهمی که امروز جامعه مبتلابه آن شده است را افزایش مصرف گرایی درجهان بویژه در ایران دانست و تصریح کرد: مصرف نان در ایران 160کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است در حالی که مصرف سرانه جهانی آن 25کیلوگرم است و سرانه مصرف انرژی برق و گاز سه برابر و بنزین شش برابر سرانه جهانی است .
وی اضافه کرد: مردم کشور ما 17برابر ژاپن و 10برابر مردم اروپا انرژی مصرف می کنند که باید همه سعی کنند که از مصرف آن بکاهند.
حقی گفت:یکی از راه حل های جهانی برای غلبه بر مشکلات زیست محیطی کاشت نهال و درخت است زیرا درختان 60درصد انرژی جهان را تولید می کنند و خاک را حفظ می کنند و در کاهش گازهای گلخانه ای اثر دارند .
به گفته وی در هفته درختکاری امسال در شهرستان لاهیجان بیش از 10هزار انواع نهال بومی و غیربومی کاشته می شود.
نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از کاشت درختان غیربومی نظیر کاج در فضاهای سبز گیلان دراین مراسم اظهارداشت:با کاشت درختان غیربومی نظیر کاج مردم گیلان نمی توانند در شهرها چهارفصل را احساس کنند.
وی تصریح کرد:درخت کاج متعلق به طبیعت گیلان نیست و حداقل اکسیژن را تولید می کنند ، مواد سمی که دارند خاک را تخریب می کنند، هیچ گیاهی نمی تواند در زیر آن رشد کند و با خاصیت اشتعالی موجب آتش سوزی می شوند.
وی کاشت درختان نارنج را بجای درختان کاج پیشنهاد و خاطرنشان کرد: هم عطر گل نارنج برای انسان از نظر روانی مفید است و هم با داشتن ویتامین سی در میوه نارنج موجب جذب آهن می شود و آب نارنج نیز برای بیماری های قلبی مفید است .
وی با اشاره به اینکه با طرح های غیرکارشناسی با کوچ جنگل نشینان باعث تخریب 15درصدی جنگل شدند و عرصه زندگی را بر آنها تنگ کردند خاطرنشان کرد : امروز ثابت شده است که جنگل نشینان محافظان خوبی برای درختان و جنگل بودند.
وی به کارشناسان منابع طبیعی توصیه کرد :اجرای طرح ها در عرصه های منابع طبیعی را براساس کارشناسی دقیق و آینده نگری انجام دهند تا از تخریب بیشتر جلوگیری شود.
در مراسم جشن روز شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در مدرسه تیز هوشان شهرستان لاهیجان ، فرماندار لاهیجان ، امام جمعه و نماینده مردم شهرستان لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مدیران شهرستان لاهیجان ،دانش آموزان و معلمان مدرسه تیزهوشان این شهرستان شرکت داشتند .
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.