به گزارش خبرنگار ایرنا اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی شامگاه پنجشنبه با حضور نویسندگان ، فرهیختگان و استادان ادبیات و علاقه مندان داستان نویسی استان گیلان و رونمایی از کتاب برگزیدگان دوره اول جایزه ادبی بیژن نجدی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و خانه داستان بیژن نجدی شامگاه پنجشنبه در سالن فرهنگی باهنر لاهیجان برگزار شد.
جایزه ویژه هیات داوران این دوره به دو داستان گشتا در دوزخ نوشته مریم مزینی از سنگر رشت و همچنین دست راستش را برید از رضا رادجو از رشت تعلق گرفت .
به برگزیدگان مرحله نهایی آیین اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی بیژن نجدی نیز تندیس جشنواره به وحید شعبانی بخاطر داستان نقطه های نور از رشت تندیس جشنواره به مصطفی معصومی سندی بخاطر داستان بن بست از فومن و جایزه سوم این جشنواره نیز مشترکا به گل اندام شاکرین از لاهیجان به خاطر داستان همه یک صورت داشتند و علیرضا رضاپور از شفت بخاطر داستان بی قبر اهدا شد.
پروانه محسنی آزاد همسر مرحوم بیژن نجدی بر روی سن جشنواره قرار گرفت و گفت: برای گشودن دروازه های بزرگ نیازمند شجاعت هستیم و هنر باید بیان کننده ای فراتر از خودش باشد، هنر خالص بدون سایه هنرها بیان کننده شگفتی است و هنرمند باید شگفتی آفرین باشد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی بیژن نجدی سوگند می خورد در نظر او سوگند گلوله آتشین است برای بیان حقیقت و هنر او این بود که کلمه ها در جایی بیان شوند که انتظارش را نداریم .
وی خطاب به نویسندگان جوان اظهار داشت: بدانید که داستان کوتاه شبیه صفحه شطرنج می ماند؛ در داستان بلند نویسنده کاملا مختار است هر شخصیتی را وارد داستان کند ولی در داستان کوتاه حساسیت بسیار شدید است.
محسنی آزاد یکی از مهمترین خصایص انسانی را صبر و شکیبایی دانست و افزود: در هنرمند صبر و ممارست نقش مهمی دارد؛ الزامی ندارد که داستان سریع چاپ شود.
وی خاطرنشان کرد: جوانان تلاش می کنند سریع از طریق کانال ها داستان و نوشته های خود را به اصطلاح رونمایی کنند ولی اگر اثر به ویراستار به همان اصطلاح کلاسیک داده شود به بالا رفتن کیفیت داستان کمک می کند.
همسر مرحوم نجدی یادآور شد: نجدی برای نوشتن یک داستان عجله نمی کرد و گاهی 20سال طول می کشید تا یک اثرش به کتاب تبدیل شود؛ او ابتدا سوهان کشی و ویرایش می کرد تا داستان به حد کامل برسد تا بتواند آن را چاپ کند .
وی تصریح کرد: انتظار نداریم کسی چراغ را اختراع کند بلکه به کسی نیاز داریم که انرژی جدیدی به چراغ وارد کند.
وی تاکید کرد: داستان نویسی خبرنگاری نیست که انتظار دارند بعد از هر اتفاقی بلافاصله گزارش شود و به همین دلیل وقتی واقعه 11سپتامبر رخ داد روز بعد تحلیل همه روزنامه ها و خبرگزاری بود ولی داستان نویسی متفاوت است و پس از سال ها نیز می توان در مورد آن نوشت و تحقیق کرد.
بهناز علیپور گسکری به عنوان نویسنده نیز در باره سبک ادبی نجدی اظهار داشت: نجدی با تلفیق امکانات نثر و نظم و خلق ساختار تو در تو و روایت، در هم آمیختن عین و ذهن ، واقعیت و تخیل ، گذشته و حال در سطحی گسترده، با ترفندهای داستان نویسان رئالیست که سعی در باورپذیری کردن داستان ها دارند توانست خط بطلان بکشد و با این شگردهای نقیصه وار به سبکی مستقل و منحصر به فرد دست یابد که در حافظه تاریخ داستان نویسی ما ثبت شده است.
وی افزود: در آثار نجدی تکنیک را در مهارت به کار بستن زاویه دید مشاهده می کنیم به طوری که هر زاویه دید و چرخش به معنا آفرینی جدید به صورتی نو در داستان می پردازند.
وی تصریح کرد: معنا و مفهوم داستان های نجدی تبدیل زاویه دید دانای کل سنتی به دانای کل مدرن است؛ تغییر و چرخش در زاویه نتیجه ایجاد فضاهای چند بعدی و نمایش دو دنیای متفاوت در یک دنیای کلی است.
وی گفت: در شیوه نجدی نگارش اثر به شیوه فراداستان معلق گذاشتن خواننده میان فضای تخیلی و واقعیت داستانی است و داستان های او نشان می دهد که در نگارش داستان هایش نقش محوری برای مخاطب در نظر داشته است.
گسکری تاکید کرد: بیژن نجدی از آن دسته نویسندگانی است که به نقش زیبایی شناختی زبان پایبندند و زبان را مصالح و جوهر کار خود تلقی می کنند و او میان بیان شعری و عناصر داستانی به گونه ای خاص تلفیق به وجود آورده است.
وی افزود: ویژگی دیگر سبک نجدی در حوزه زبان ، به واژه در آوردن رخدادهای ذهنی است او به یاری تصویرسازی واژگانی توانسته آشوب های ذهنی انسان درمانده را به تصویر بکشد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان نیز در باره برگزاری دومین دوره جایزه ادبی استانی بیژن نجدی گفت: جایزه ادبی نجدی دومین دوره خود را دنبال می کند، دوره اول آثار برگزیده نجدی بصورت مجموعه و کتاب درآمد و رونمایی شد و امسال نیز از بین آثار در چند مرحله انتخاب که در مرحله نیمه نهایی 20اثر برگزیده شد که از بین آن ها نیز علاوه بر نفرات اول تا سوم ، 10 اثر انتخاب می شوند و بصورت یک مجموعه چاپ خواهند شد.
نگار نادری افزود: با توجه به اینکه بیژن نجدی یکی از مفاخر شهر لاهیجان است و از نویسندگان کشوری محسوب می شود و آثار این نویسنده در کل کشور طرفدار دارد ، تصمیم گرفتیم چنین جایزه ادبی برای شهرستان لاهیجان تعریف کنیم و دوره اول و دوم آن بصورت استانی برگزارشده و دوست داریم دوره های بعدی آن به صورت کشوری برگزار شود.
وی اظهارداشت: از سراسر کشور تماس می گیرند و دوست دارند در دوره های داستان نویسی نجدی شرکت کنند ولی فعلا شرایط برای این کار آماده نیست که امیدواریم دوره های بعدی را برای پاسخگویی به علاقه مندان بصورت کشوری ادامه دهیم .
به گفته نادری، از داستان های ادبی نجدی خیلی استقبال می شود و داستان های خیلی خوبی هم در این باره نوشته شده و حاصل این دوره جایزه ادبی شناساندن مشاهیر و مفاخر کشور و ایجاد پویایی برای جوانان در زمینه داستان نویسی است و نتیجه این جایزه ادبی، کتابی است که از آثار برتر برجای می ماند و امیدواریم تداوم داشته باشد.
وی همچنین گفت: امسال مسابقه دیگری تحت عنوان نامه ای به خدا با عنوان ساز دنیا را برایم کوک کن برای کودکان و نوجوانان به منظور ترغیب دانش آموزان به داستان نویسی در شهرستان لاهیجان برگزار شد که آنان حدود دو ماه فرصت داشتند نامه بنویسند .
وی افزود: در این رابطه 248 اثر به دبیرخانه رسید که از بین این ها نامه 45 نفر در مرحله اول و در مرحله نهایی نامه هشت نفر به عنوان برگزیدگان انتخاب و جوازی به آنها اهدا شد.
بیژن نجدی شاعر و داستان‌نویس سال ١٣٢٠ از یک خانواده گیلانی در خاش متولد شد و شهریور ١٣٧٦ در لاهیجان درگذشت؛ بیژن نجدی از پیشگامان داستان‌نویسی پست مدرن در ایران به‌شمار می رود و داستان‌هایش در سبک‌های واقع‌گرایی و فرا واقع‌گرایی نوشته شده ‌است.
یوزپلنگانی که با من دویده‌اند، دوباره از همان خیابان‌ ها، داستان‌های ناتمام، خواهران این تابستان ، واقعیت رؤیای من است و پسر عموی سپیدار از جمله آثار بیژن نجدی محسوب می شوند.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.