آستارا شهر بام های سفالی ایران، که طبق عهدنامه ننگین ترکمانچای سال 1828 میلادی بین ایران و روسیه به دو بخش تقسیم شده بود، اکنون نخستین بندر خصوصی کشور است و به برکت نظام اسلامی، توسعه یافته و به یکی از مبادی مهم صادرات و واردات ایران تبدیل شده است.
** بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا، برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و 500 تنی طراحی شده و از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، 95 هزار تن کالا توسط 77 فروند کشتی از آن صادر و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 85 درصد بیشتر است.
** گمرک این شهرستان نیز که در حدود سال 1205 هجری شمسی در دوره عباس میرزا با احداث ساختمان چوبی توسط کارشناسان بلژیکی دایر شده بود، قبل از انقلاب اسلامی نقش حائز اهمیتی در مبادلات تجاری منطقه ایفا نمی کرد اما به برکت نظام اسلامی احیا شده و در دولت تدبیر و امید، با راه اندازی خط ریلی آستارا – آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان، گمرک ریلی نیز به گمرکات دریایی و زمینی آستارا افزوده شد.
از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، 568 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 268 میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر و 144 هزار تن کالا به ارزش 163 میلیون دلار وارد شده و درآمد عمومی گمرک آستارا از اول سال جاری تا دی ماه، 626 میلیارد و 48 میلیون ریال بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، 100 درصد افزایش یافته است.
** منطقه ویزه اقتصادی آستارا نیز یکی دیگر از مواهب نظام اسلامی در این شهرستان است که هیأت وزیران در اسفندماه 1393 به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، آن را با حوزه فعالیت های دریایی، بندری، صنایع و خدمات وابسته و لجستیکی تصویب و ابلاغ کرده بود و در 61 هکتار وسعت در خشکی و دریا ایجاد شده است.
امسال کد گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا صادر شد و فعالیت چشمگیر خود را با مزایای تخفیف هزینه انبار، ورود و خروج کالا بدون عوارض گمرکی، جلب مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تبدیل و بسته بندی کالا جهت صادرات مجدد آغاز کرده است.
آستارا همچنان روزهای روشن و پر برکتی پیش رو دارد و با راه اندازی کریدور ریلی شمال - جنوب ایران، به عنوان دروازه تجاری ایران و اوراسیا نقش بی بدیلی در تجارت برون مرزی و منطقه ای ایفا خواهد کرد و در طول تاریخ، از نظر مدیریتی هرگز به ظرفیت های این شهرستان مرزی اینگونه توجه و تامل نشده بود.
** در حوزه گردشگری نیز شهر مرزی آستارا با بخش های تابعه خود، از بن بست قبل از انقلاب اسلامی خارج و به نگین شهرهای استان گیلان تبدیل شده و میزبانی بیش از 6 میلیون مسافر و تردد بیش از 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن در سال، گواه این ادعاست.
البته احیای قابلیت ها و زبانزد شدن آستارا موجب حضور پر شمار گردشگران و ایجاد مشکلاتی همچون کم آبی در تابستان و انباشت زباله در برخی تفرجگاه های آن شده است اما حرکت پر شتاب این شهرستان در مسیر توسعه، هرگز کند نشده و همواره برای نیل به بلندی های افتخار، توجه مسئولان را جلب کرده است.
مردم مرزدار آستارا در حالی چهلمین بهار آزادی را جشن می گیرند، که با افتخار به انقلاب اسلامی و امید به آینده، به فرداهایی آبادتر و دستاوردهایی بهتر و بیشتر چشم دوخته اند.
**خبرنگار ایرنا
7124/1042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.