به گزارش خبرنگار ایرنا محمود قاسم نژاد عصر یکشنبه در دومین جلسه ستاد ساماندهی رودخانه های شهرستان فومن، با اشاره به خطرات ناشی از سیلاب در اراضی مردم و خانه ها و همچنین اهمیت اقدام در جهت ایمن سازی سردهنه ها و رودخانه ها تاکید کرد که این جلسه به طور هفتگی تا زمان رفع مسائل شهرستان برگزار خواهد شد.
وی افزود: استاندار گیلان در جلسه اخیر شورای اداری بیان کرد که تمام دستگاه های مربوطه و مدیران آنان در نشست با یکدیگر توانستند شیوه نامه واحدی تدوین و ابلاغ کنند که باید ظرف 18 ماه مشکلات رفع شود.
قاسم نژاد با اعلام این که اقدام حاضر در ساماندهی رودخانه ها جزو مهم ترین فعالیت هایی بوده که در طول خدمت خود به آن پرداخته، دو مشکل این اقدام در گذشته را تامین اعتبار و تعیین دستگاه متولی دانست که دو مانع در برابر هرگونه کار مشابه در این حوزه بود.
وی عدم ساماندهی رودخانه ها را از عوامل تشدید خسارات ناشی از وقوع سیل دانست و افزود: گاهی نباید در طبیعت دخالت کرد و گاهی باید به عمد وارد بحث ساماندهی رودخانه ها شد.
قاسم نژاد با بیان این که شیوه نامه کنونی بسیار راهگشاست و با توجه به آن اوضاع ساماندهی رودخانه ها و مخاطرات آتی بهبود می یابد، افزود: این شیوه نامه با حقوق و حساسیت های ادارات مربوطه کاملا تطابق دارد زیرا در تدوین آن بسیاری از دستگاه های مسئول شامل استانداری، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، دادگستری، محیط زیست، آب منطقه ای، صنعت معدن تجارت در تدوین این شیوه نامه حضور داشتند و بنابراین اقدامات مبتنی بر این شیوه نامه، از حمایت قانون برخوردار خواهد بود.
فرماندار فومن با بیان اینکه اداره آب منطقه ای بیشترین انتفاع و بهره را از ابلاغ و اجرای این شیوه نامه خواهد برد، اظهار کرد: در گذشته اعطای اعتبار با مخاطراتی از جمله عدم تخصیص یا تأخیر در تخصیص همراه بود؛ مشکل دیگر پرداخت حق الزحمه بود اما پیمانکاران اکنون به سرعت پس از ساماندهی و عملیات اجرایی، قادر به دریافت حق الزحمه خود هستند.
قاسم نژاد با توجه به حساسیت عمومی و قانونی در خصوص بحث شن و ماسه، بر لزوم همکاری با پیمانکاران متعهد و فعال در امر ساماندهی به رودخانه ها تاکید کرد.
وی با اشاره به مشکلات مرتبط با دریافت و جذب اعتبارات و همچنین اقتضائات و محدودیت های زمانی، خواهان این شد که ابتدا مهم ترین نقاط شناسایی و سپس برای رفع مشکلات تمام اقدامات لازم انجام شود زیرا فرصتی باقی نمانده است.
فومن با دو بخش مرکزی و سردارجنگل در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
این شیوه نامه در پنج محدوده این شهرستان اجرا و کار مطالعاتی آن در رودخانه های گشت رودخان، قلعه رودخان و ماسوله رودخان انجام می شود.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.